Univé test klantcontactrobot Pepper

Univé test klantcontactrobot Pepper
  • 21 september 2017
  • Redactie

Klanten van de Univé-winkel in Heerhugowaard worden de komende vijf weken onthaald door robot Pepper. In deze testperiode wil de verzekeraar uitzoeken wat digitale ontwikkelingen betekenen voor klanten en hoe klanten reageren op interactie met een robot.

De robot begroet klanten bij binnenkomst en probeert een kort gesprek met hen aan te gaan over hun afspraak. Daarnaast kunnen klanten tijdens het wachten een quizje met haar doen, waarna ze kunnen aangeven hoe ze het contact hebben ervaren. In de komende vijf weken zal Pepper om de week dienst doen. In de weken dat ze niet in de winkel staat, wordt ze aangepast al naar gelang de bevindingen en de reacties van klanten.

Joost Heideman, ceo van Coöperatie Univé, legt de achterliggende gedachte uit: ‘De samenleving verandert en robots zijn daar mogelijk een ingrijpend voorbeeld van. Het is spannend want niemand weet wat het echt gaat betekenen en tegelijk biedt het ook kansen, misschien ook voor de dienstverlening van Univé. Dit is een eerste test om dat te gaan ontdekken.’

Spraaktechnologie
Tijdens de proefperiode wordt onder meer gekeken hoe de spraaktechnologie werkt en of namen worden herkend. Ook moet het project duidelijk maken of klanten de inzet van een robot als iets positiefs ervaren. Naast klanten zullen ook medewerkers kennismaken met Pepper. ‘Want ook voor ons als organisatie zal de opkomst van robots iets gaan betekenen. Overigens geloven we niet dat robots mensen vervangen. Als ze werkelijk helpen, dan vooral als aanvulling’, zegt directeur Robert de Ruiter van Univé Regio+ waar de test plaatsvindt.

De komst van Pepper maakt onderdeel uit van de recent deelname van Univé aan RoboValley, waar in samenwerking met de TU Delft Robotics Institute allerlei organisaties onderzoek doen naar robotica. Univé heeft er sinds kort een kantoor en is zo ook in contact gekomen met Interactive Robotics, waarmee de test met Pepper samen wordt uitgevoerd. De verzekeraar test ook andere vormen van klantcontact. Zo kunnen klanten sinds februari van dit jaar de verzekeraar bereiken via videochat.

comments powered by Disqus