Een derde kantoormedewerkers snapt nieuwe technologie niet

Een derde kantoormedewerkers snapt nieuwe technologie niet
  • 6 oktober 2017
  • Redactie

Kantoormedewerkers vinden nieuwe technologieën te complex, waardoor werkprocessen ingewikkelder worden in plaats van efficiënter. Zo geeft 26% van de Nederlandse werknemers aan dat ze bedrijfsapparatuur soms niet gebruiken, omdat ze niet weten hoe ze dat moeten doen. Dat blijkt uit onderzoek van dienstverlener Sharp onder 6.045 Europese kantoormedewerkers in 9 landen.

Ook kiest 39% van de werknemers ervoor om eigen apparaten te gebruiken in plaats van die van de organisatie, omdat ze gemakkelijker te bedienen zijn. Een kwart van de werknemers zegt wel eens dat bedrijfsapparatuur defect is terwijl dat niet zo is, zodat ze de apparatuur niet hoeven te gebruiken.

Gebrek aan ervaring
Volgens de onderzoekers is er bovendien een gebrek aan ervaring van werknemers met nieuwe technologie: slechts 30% van de respondenten geeft aan zich zeker genoeg te voelen om bijvoorbeeld een online conference call te organiseren. Ruim 40% van de Europese kantoormedewerkers zegt dat gebruiksvriendelijke en toegankelijke technologie hun werk veel makkelijker en productiever zou maken. Ook zou 36% met gebruiksvriendelijke technologie vaker informatie delen met collega’s van andere afdelingen.

Econoom Sascha Stowasser, directeur bij het Institut für angewandte Arbeitswissenschaft (Instituut voor Toegepaste Arbeidswetenschappen) in Duitsland, adviseert bedrijven die digitaliseren rekening te houden met een aantal zaken: ‘Het is ten eerste belangrijk dat organisaties naar hun werknemers luisteren. Als zij het nut van de nieuwe technologie niet inzien, dan is het duidelijk dat er meer uitleg nodig is. Daarnaast zijn goede instructies heel belangrijk. Pas wel op voor dikke handleidingen: die werken juist demotiverend terwijl goede technologie juist motiverend kan werken als werknemers hun werk er efficiënter door kunnen uitvoeren.’

comments powered by Disqus