Bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook

Bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook
  • 3 november 2017
  • Redactie

17 bedrijven overtreden de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) door klantdata te delen met Facebook zonder toestemming van de klant zelf. Dat stelt de Consumentenbond, die de betreffende organisaties hierop heeft aangesproken. Van hen ondernemen echter 10 geen actie.

Volgens de bond sturen veel bedrijven hun klantbestanden naar Facebook om zo gerichter te kunnen adverteren. Dat betreft meestal e-mailadressen, maar soms ook postadressen, geboortedatums en telefoonnummers. Dit kan echter niet zomaar zonder toestemming van de klant, staat in de Wbp.

‘Slappe uitleg’
De directeur van de Consumentenbond, Bart Combée, noemt het ontoelaatbaar dat dit gebeurt. ‘En de uitleg van sommige bedrijven is ronduit slap, zoals ‘iedereen die online adverteert doet het zo’.’ Daarnaast zijn er bedrijven die stellen dat toestemming niet nodig is omdat de versturing van de gegevens versleuteld plaatsvindt. Dat is volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) echter irrelevant. Een andere smoes is het omschrijven van reclame als ‘gerechtvaardigd belang’, wat ook niet toegestaan is. Onder meer de Postcodeloterij voert dit als reden op.

De bedrijven gebruiken Facebook als een middel voor ‘gerichte online advertenties’, maar Facebook biedt geen bewerkersovereenkomst die uitsluit dat Facebook de gegevens voor eigen doeleinden mag verwerken. De Consumentenbond concludeert, op basis van de privacywet en de uitleg van de AP, dat deze organisaties de wet overtreden.

Heroverweging
Naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond zijn 3 bedrijven gestopt met het ongevraagd delen van klantbestanden met Facebook. Dat zijn de ANWB, Nuon en Oxfam Novib. De Bijenkorf stopte hier al eerder mee. Essent heeft toegezegd binnenkort te stoppen en KLM en Transavia heroverwegen hun aanpak. De Bankgiroloterij, FBTO, KPN/Telfort, Postcodeloterij, Vakantieveilingen, Vriendenloterij en de Persgroep zetten hun manier van werken voort. Van Heerlijk.nl, HelloFresh en Hotels.nl ontving de Consumentenbond geen reactie.

comments powered by Disqus