'De experience zorgt voor interactie tussen patiënt en staff'

'De experience zorgt voor interactie tussen patiënt en staff'
  • 9 maart 2018
  • Redactie

Philips wil de patiëntervaring van MRI-scans verbeteren. Nu moet 20 procent van de scans opnieuw worden uitgevoerd, omdat patiënten door spanning of angst teveel bewegen.

‘Vijf procent van de patiënten heeft claustrofobie; dertig procent ervaart andere angstklachten in de scanner. We doen ons best om de ervaring voor de patiënten zo fijn mogelijk te maken, maar het blijft natuurlijk spannend’, verklaart Raschel van Luijk, teamleider MRI bij het AMC. 

Philips komt daarom met een nieuw soort scanner, waarbij de patiëntervaring voorop staat. De patiënt waant zich volgens Philips in de Ambient Experience in een heel andere omgeving, waarin licht en beeld een ontspannend gevoel en afleiding moeten bieden. Werner Satter, Business Leader bij het bedrijf, licht toe dat er de afgelopen jaren veel onderzoek is verricht naar patiëntervaringen en die van zorgprofessionals. 

Patiëntenbelang voorop
‘Hoe de patiënt de zorg beleeft […], werd in het verleden vaak wat ondergeschoven. We keken vooral naar technische oplossingen, met slechts beperkte focus op de leefwereld van de patiënt.’ Bij een MRI-scan moet de patiënt in een nauwe tunnel liggen. Terwijl hij in een ruimte met veel lawaai ligt, wordt er van hem verwacht zich te ontspannen en rustig te blijven. Naar eigen zeggen zorgt de verbeterde patiëntervaring voor interactie tussen patiënt en medewerkers. 

comments powered by Disqus