Topic: WFM
Zomerperikelen
  • 08 augustus 2016
  • Michel Adang

Zomerperikelen

Vanmorgen zag ik het weer groot aangeplakt bij het uitzendbureau: VAKANTIEKRACHT GEZOCHT! U moet weten dat ik in regio ‘Midden’ woon, met de schoolvakanties nog maar twee weken te gaan. Vergelijkbare geluiden hoor ik bij de vakantiewerkgevers van mijn kinderen. Die blijven mensen zoeken en bellen regelmatig wanhopig om te vragen of ze alsjeblieft nog extra diensten willen draaien. Duidelijke tekenen van acute bezettingsproblemen. Graag deel ik met u enkele oorzaken die eenvoudig te voorkomen zijn, mits vooraf duidelijk afgestemd. En met vooraf bedoel ik ook echt VOORAF. Dus direct op tafel leggen als iedereen net terug is van vakantie en de bezettingspijn van de afgelopen weken nog voelbaar!

€ 94 aan Big Data
  • 01 juli 2015
  • Michel Adang

€ 94 aan Big Data

Dat ik gek ben op metaforen mag onderhand wel duidelijk zijn voor degenen die mijn eerdere blogs hebben gelezen. Enkele weken geleden kwam ik er weer eentje tegen, dit keer op de deurmat. Overtreding: overschrijding maximum snelheid. Locatie: trajectcontrole A2. Opgelegde sanctie: € 94,- exclusief administratiekosten. Nu ben ik iemand die direct van de nood een deugd maakt en ik herkende in deze bekeuring onmiddellijk een kans om aan andere mensen het verschil uit te leggen tussen Big Data en Actionable Intelligence.

Normtijden en Escher
  • 15 juni 2015
  • Michel Adang

Normtijden en Escher

De beroemde lithografie uit 1960 ‘Klimmen en Dalen’ van M.C. Escher. Wie kent 'm niet? De trap die steeds weer bij het begin uitkomt en waar geen eind aan lijkt te komen. Meestal wordt deze afbeelding geassocieerd met oneindigheid. Persoonlijk roept het bij mij het beeld van stagnatie op; stilstand terwijl er toch beweging lijkt. De trap oplopen zonder dat je hogerop komt. Het is het beeld dat ik vaak in presentaties gebruik als ik een van mijn favoriete backoffice-onderwerpen bespreek: normtijden. En om gelijk maar de toon te zetten: daar heb ik grote problemen mee. Ze hinderen Operational Excellence.

De Ladder van Gevolgtrekking
  • 27 mei 2015
  • Michel Adang

De Ladder van Gevolgtrekking

Het is altijd bijzonder om te zien hoe mensen binnen een split-second reageren op gebeurtenissen of omstandigheden en vervolgens direct tot actie overgaan. Niet alleen bij incidenten en calamiteiten, maar ook in het dagelijkse leven en in de omgang met elkaar. Op straat, in het gezin en inderdaad, ook op ons werk. We staan er niet bij stil - eigenlijk maar goed ook - dat hier een ingewikkeld psychologisch mechanisme aan het werk is. Toch is goed om ons hier af en toe wat meer bewust van te zijn, zeker als we een organisatie of afdeling willen optimaliseren.

Bezemwagen in de kopgroep
  • 22 april 2015
  • Michel Adang

Bezemwagen in de kopgroep

In steeds meer bedrijven worden belangrijke klantprocessen geautomatiseerd afgehandeld. We kunnen het ons eigenlijk niet meer voorstellen dat we ooit zonder hebben gedaan. Toch schuilt er een groot risico in. Als er iets mis gaat in die geautomatiseerde processen, gaat het ook op grote schaal mis. De gevolgen? Veel ontevreden klanten, gestreste medewerkers en de redacties van Kassa en Radar op de voicemail. Als reactie hierop wordt een backoffice opgetuigd als bezemwagen. Maar waarom hiermee wachten tot het kwaad is geschied?

Dé backoffice bestaat niet!
  • 17 maart 2015
  • Michel Adang

Dé backoffice bestaat niet!

Wellicht begeef ik me op glad ijs, meteen al in mijn eerste blog. Maar dat risico loop ik dan maar. Een aantal jaar geleden haalde onze toenmalige prinses Máxima de volkswoede op de hals met haar goed bedoelde uitspraak: ‘Dé Nederlander bestaat niet’. Wat een ode had moeten zijn aan de diversiteit van de Nederlandse samenleving, werd opgevat als een ontkenning van dat wat ons als natie bindt. Geïnspireerd door Máxima’s uitspraak durf ik de stelling aan: ‘Dé backoffice bestaat niet’.

'WFM is volwassen geworden'
  • 12 november 2014
  • Redactie

'WFM is volwassen geworden'

“De lokale sales verloopt goed,” zegt Willem van den Brink, commercieel directeur internationaal van PlanMen, met circa 250 opdrachtgevers in retail, zorg, overheid en fast moving consumer goods, in Nederland, België, Duitsland, Brazilië en de Verenigde Staten. “WFM is duidelijk volwassen geworden. Waar we naast de lokale markt op focussen, zijn internationale klanten. Internationalisering biedt ons meerwaarde en sterkt het vertrouwen van ons en het vakgebied


Iedere woensdagmiddag op de hoogte van het laatste nieuws?

Inschrijven