Topic: HRM
Game over voor gamification
  • 02 maart 2015
  • Redactie

Game over voor gamification

Contactcenters brengen de vetste zakelijke games voort met bijbehorende splashy video’s. Goed voor NCCA Awards zelfs. En dat allemaal met als doel medewerkers te motiveren. Maar de gamificationhype is over. Gelukkig staat de opvolger - omdat het motivatieprobleem nog steeds niet opgelost is - klaar achter de coulissen. Social reinforcement grijpt in 2015 gamification naar de kroon. Het is goedkoper én effectiever, zo wisten beroemde psychologen in de jaren zestig al.

Vaarwel hiërarchie,  hallo verantwoordelijkheid!
  • 12 november 2014
  • Redactie

Vaarwel hiërarchie, hallo verantwoordelijkheid!

Een kerncompetentie voor organisaties is het vermogen zowel te kunnen binden als te kunnen boeien. Niet omdat het een garantie biedt dat de beste mensen altijd blijven, maar wel omdat dit het beste uit mensen haalt en leidt tot organisaties met de best passende mensen. Daar profiteren beide van. Inspireren, de missie van de organisatie helder uitdragen, voorbeeldgedrag tonen en verschillen tussen medewerkers erkennen. Kortom, ze binden en boeien. Welke tools zijn daarvoor voorhanden? Dit keer: de Ricardo Semler-mindset.

To train or not to train (part II) - Stop met trainen
  • 17 september 2014
  • Paul van Geldorp

To train or not to train (part II) - Stop met trainen

Arnoud Koek publiceerde kortgeleden op de Telecommerce-blog een artikel* met de veelzeggende titel 'To train or not to train - that’s the question'. Hij pleitte daarin voor een betere selectie aan de poort en meer aandacht voor soft skills. Natuurlijk hoopt hij – en ik met hem – op een goede discussie onder vakgenoten over het nut van trainingen voor klantenservicemedewerkers. Om met dat laatste te beginnen: laat ik eerst eens mijn eigen glazen ingooien. Ik bén trainer. En ik meld hier in deel II over 'To train or not to train': ze werken niet.


Iedere woensdagmiddag op de hoogte van het laatste nieuws?

Inschrijven