Topic: Strategie
Drie belangrijke big data bronnen
  • 17 januari 2017
  • Gastauteur

Drie belangrijke big data bronnen

Retailers lopen al jaren voorop als het gaat om het verzamelen van klantinformatie. Denk maar aan loyaliteitskaarten. Ze hebben eigenlijk weinig met loyaliteit te maken, maar zorgen vooral voor een grote bron aan informatie. Toch kunnen retailers (en andere bedrijven) nog veel meer profiteren van hun big data. Het retaillandschap is veranderd en gegevens uit loyaliteitsprogramma’s vormen slechts een klein stukje van een veel grotere business intelligence-puzzel. Met big data analytics leggen retailers alle puzzelstukjes in elkaar en doen ze concrete inzichten op.

Pygmalion Effect
  • 25 november 2016
  • Marco Houthuijzen

Pygmalion Effect

In de Griekse mythologie was Pygmalion de Cypriotische prins die besloot om vrijgezel te blijven om de doodeenvoudige reden dat vrouwen in die tijd (in zijn ogen) nogal zondig waren. Als niet onverdienstelijk beeldhouwer besloot hij in marmer zijn droomvrouw te maken: Galatea. Hij werd verliefd op haar schoonheid en overlaadde het beeld met cadeaus. Het marmer bleef koud. Tijdens een feest ter ere van de godin Aphrodite bad Pygmalion aan het altaar om een vrouw. Toen hij thuiskwam en Galatea op de mond zoende, werd het marmer warm en zacht en kwam Galatea tot leven. Anders gezegd: wat je aandacht geeft, roeit.

Dat vind ik niet kunnen
  • 11 november 2016
  • Paul Iske

Dat vind ik niet kunnen

Yield management - ook wel revenue management genoemd - koppelt op een dynamische manier prijs en aanbod aan elkaar. Is er op een bepaald moment meer (verwachte) vraag, dan stijgen de prijzen. Op zich is dit een natuurlijk verschijnsel binnen een markteconomie. Voor de aanbieder zitten er veel voordelen aan deze aanpak: door middel van business intelligence kan men de inzet van resources en de winst optimaliseren. Echter, hoe zit het met het perspectief van de klant?


Iedere woensdagmiddag op de hoogte van het laatste nieuws?

Inschrijven