Interview: Buist: 'Ik hoop dat de consument door een niet oprecht verhaal heen prikt'

Interview: Buist: 'Ik hoop dat de consument door een niet oprecht verhaal heen prikt'
  • 7 oktober 2022
  • Redactie

Gert Buist (52) is opgeleid aan de Hogere Hotelschool in Den Haag en is jarenlang werkzaam geweest in de klantenservicewereld, o.a. bij Vodafone Ziggo en als Consultant bij Coniche.

Hij is nu ook mede-eigenaar van KlusHeeren. Op het kantoor in Amstelveen werken negen mensen, die samen zo’n 220 KlusHeeren aan het werk houden.

Hoe zijn jullie begonnen?
In 2013 heb ik samen met mijn compagnon Mark van der Stok KlusHeeren overgenomen. Wij hadden destijds de ambitie om klantgerichtheid als onderscheidende factor neer te zetten in een markt waarin dat nog niet gebruikelijk was. KlusHeeren richtte zich hierbij vooral op de particuliere markt voor kleine klussen en verbouwingen.

KlusHeeren richt zich sinds 2020 uitsluitend nog op zakelijke klanten: onze gepensioneerde mannen (helaas nog steeds geen vrouwen) werken bij technische diensten van o.a. hotels, vakantieparken, kinderdagverblijven of als allround vakman bij vastgoed onderhoudsbedrijven.

What’s new bij KlusHeeren?
Sinds kort hebben we naast KlusHeeren een nieuw label: ZilverWerkt. ZilverWerkt doet voor vakmensen uit de gastvrijheidssector wat KlusHeeren voor technische vakmensen doet. Wij zoeken een opdrachtgever die bij hun leven en interesse past. De eerste resultaten zijn veelbelovend: er zijn heel veel mensen die ook na hun pensionering nog graag in deze sector werkzaam willen zijn. Wat hen aanspreekt is vooral het maatwerk. Wij zoeken een plek die past bij hún interesses en mogelijkheden. Als dat eenmaal gelukt is, heeft de opdrachtgever een heel gemotiveerde en loyale kracht. We willen dat KlusHeeren en ZilverWerkers echt bij ons horen en ons niet zien als een tussenpersoon die ze bij onze klanten aan het werk zet. Persoonlijke aandacht staat bij ons hoog in het vaandel. Daarom ook die verschillende labels: KlusHeeren voor de techneuten, ZilverWerkt voor de vakmensen uit de gastvrijheid. We willen mensen erkennen in hun specialisatie.

KlusHeeren heeft als doel om vakmensen na hun pensionering door te laten werken, maar dan wel op een manier die bij deze levensfase past. We groeien hard. De huidige arbeidsmarkt helpt natuurlijk enorm: er zijn grote tekorten aan technisch personeel.  Wij zien onze KlusHeeren als onze klanten en richten daar ook onze processen op in. Geld is vaak niet de belangrijkste drijfveer voor onze mensen. Actief blijven, sociale contacten hebben en nog onderdeel uitmaken van een organisatie zijn belangrijke drijfveren. Dan is persoonlijk contact van groot belang en daar besteden we dan ook erg veel aandacht aan. Dit ook blijven doen als we doorgroeien is een grote uitdaging. We richten hier nu onze systemen op in: zorgen dat we regelmatig relevante contactmomenten hebben met al onze KlusHeeren en ZilverWerkers.

We zijn nu erg druk om ons verhaal goed breed onder de aandacht te brengen: hoe bereiken we al die (bijna) gepensioneerden die nog graag aan de slag willen? Facebook is voor ons het belangrijkste wervingskanaal, maar we zijn hard op zoek naar extra kanalen om onze doelgroep te bereiken.

Wat is één ding van jouw werk dat je altijd moet uitleggen of niemand weet?
Mensen zien gepensioneerden vaak als ouderen, die niet meer meekunnen. Laatst hadden we weer een barbecue om onze mannen te bedanken voor hun inzet en als ik dan om me heen kijk zie ik weer dat dit een totale misvatting is. Stuk voor stuk energieke mannen, die nog prima bij de tijd zijn en bijvoorbeeld geen probleem hebben met de apps die wij aanbieden voor urenregistratie en andere administratie.

Waarop ben je trots zakelijk gezien? En kunnen we ook een blundertje noteren?
Wij hebben heel wat strategische heroriëntaties gehad in de afgelopen jaren. De eerste jaren hebben we best veel leergeld betaald, doordat we zonder veel kennis van de bouw de particuliere klusmarkt in zijn gestapt. Ondernemen is ook leren van fouten.

Het meest trots ben ik op ons doorzettingsvermogen en het voortdurend zoeken naar verbetering van het businessmodel. Het is niet altijd vanzelf gegaan, maar we hebben nu met elkaar een bedrijf neergezet dat klaar is voor flinke groei. Dit jaar groeien we meer dan 100 procent t.o.v. 2021 en niets wijst erop dat deze groei stagneert.

Wat vind je een leuke commercial?
Ik ben een fervent podcast luisteraar en ben erg benieuwd naar de effecten van de reclames in de veelbeluisterde podcasts. De reclames krijgen soms een flauwe rol in de podcasts en ik vraag me af wat dit met de luisteraar doet.

Aan welke commercial erger jij je?
Ik vind alle gokreclames verschrikkelijk en begrijp niet dat mensen daar hun medewerking aan verlenen.

Wat vind je goede marketing?
Consumenten, maar ook bedrijven vinden het verhaal achter een merk steeds belangrijker. Zelf merken we dit ook: ons verhaal spreekt mensen erg aan en hebben een hoge gunfactor. Maar het moet wel geloofwaardig en oprecht zijn. Ik geloof (of liever gezegd hoop) dat consumenten hier uiteindelijk doorheen prikken.    

Welke marketing frustreert je?
Greenwashing of gezondheidsclaims die niet waar te maken zijn. Het zal helaas wel een zekere mate van effectiviteit hebben, maar het lijkt mij niet leuk om dit te maken.

Wat is je favoriete merk en waarom?
Dopper. Ik ken het merk van nabij en vind het een mooi voorbeeld van een merk met een goed en geloofwaardig verhaal, dat ook echt in de vezels van de organisatie zit. Het product is kwalitatief goed, maar fungeert vooral als een vehikel om de missie te bereiken. Voor mij een mooi voorbeeld van een merk waarin commercie en een sterke missie goed samengaan.

Welke media consumeer je en wat is je favoriete mediamerk?
Ik ben groot fan van de Correspondent. Goede diepgravende en kritische journalistiek. Daarnaast luister ik graag naar podcasts via Podimo.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Geplaatst in
  • Reacties
  • Link