Hoe de creatieve sector evolueert: illusionair, realistisch, retro én fictief

Hoe de creatieve sector evolueert: illusionair, realistisch, retro én fictief
  • 3 februari 2023
  • Gastauteur

Wat zullen de creatieve trends op het gebied van visueel, design, fotografie, videografie en social media worden in 2023? En bovendien: waar hebben consumenten écht behoefte aan?

Door: Paul Van Keeken

Het Creative Visual-rapport van Adobe voorspelt dat illusionaire, realistische, retro- en dierlijke trends in 2023 in populariteit zullen domineren. Uit het rapport blijkt dat consumenten het komende jaar op zoek gaan naar beelden die verlichting bieden en inspireren tot nieuwe denkwijzen. Aangezien 46 procent van Gen Z zegt vaak angstig en gestrest te zijn, is er behoefte aan beeldmateriaal dat bijdraagt aan hun emotionele welzijn. Adobe licht de visuele trends van 2023 toe:

  1. ‘Echt’ is radicaal
    ‘Echt’ is radicaal, een ongefilterde trend die rechtstreeks inspeelt op de groeiende vraag naar authenticiteit. De trend is sterk aanwezig op sociale media, in merkcampagnes en op succesvolle nieuwe apps zoals als BeReal en Locket. Van rebels, agressief en provocerend tot zeer kwetsbaar: deze beelden creëren krachtige connecties en inspireren een gevoel van verbondenheid op verschillende mediakanalen en -platforms. Combineer ze met gedurfde, expressieve en ruwe lettertypes om de aandacht te trekken en perfectionisme tegen te gaan.
     
  2. Dieren en influencers
    Dieren, influencers en animatiefiguren duiken op in commercials, sociale advertenties en zelfs in de Metaverse in alle sectoren. En dat is geen verrassing, aangezien zij emotie en betrokkenheid bij de consument op kunnen wekken. Bij deze trend zien we sprekende en charismatische personages die kunnen worden ingezet voor zowat elk product dat je kan bedenken; van mode tot software en van eten tot luxe artikelen. In combinatie met vriendelijke, kinderlijke en eigenzinnige lettertypes hebben deze personages de kracht om consumenten aan te trekken, hen te binden en hun aankoopbeslissingen te beïnvloeden.
     
  3. Retroactief
    In deze trend zien we dat Gen Z experimenteert met stijlen die al populair waren voordat zij geboren waren. Ze hebben plezier in het verkennen van vintage looks en passen dit toe op vernieuwde manieren. De retroactieve trend weerspiegelt de stijgende belangstelling voor de esthetiek van de jaren 90 en het jaar 2000. Beelden omvatten alles, van retro skateboardscènes en snoepkleurige mode tot boomboxen en cassettebandjes. Deze beelden kunnen worden gecombineerd met lettertypen die ‘vintage fun’ oproepen.
     
  4. Psychische golven
    Psychische golven zijn gekoppeld aan wellness, experimenteren, psychedelica en surrealisme en zijn tegelijkertijd een zoektocht naar een diepere betekenis in een complexe wereld. De beelden dienen als kalmerende en spirituele elementen. Je zal in deze beelden veel pastel- en neonkleuren, lettertypes met dunne lijnen en surrealistische rondingen vinden.

Met het oog op de voorspellingen van Adobe kunnen content creators - of je nu een fotograaf, illustrator, videograaf of ander type digitale maker bent - inspelen op de verschillende trends om zo waardevolle content te creëren in 2023. De trends dringen nu door tot de mainstream en we verwachten dat ze het hele jaar door relevant zullen blijven.

Paul Van Keeken is Sr. Manager Experience Cloud Marketing at Adobe

comments powered by Disqus