Luister naar uw klantenservicemedewerker!

Luister naar uw klantenservicemedewerker!
  • 03 juni 2015

In elke organisatie staat de klant centraal en draait het dus om zijn of haar behoeften en wensen. Als u die weet, bent u halverwege. Echter, om ze te achterhalen is regelmatig contact met uw klant cruciaal. Maar wie heeft er eigenlijk binnen uw organisatie het meeste klantcontact? Juist, uw klantenservicemedewerker! Raadpleegt u hem of haar hier weleens over? Of trekt u liever de geldbuidel open voor allerlei geldverslindende, strategische marketingacties, bedacht door medewerkers die nauwelijks contact hebben met uw klanten, of nog erger…bedacht door peperdure externe communicatiebureaus, die uw klanten helemaal niet kennen! Het is maar een vraag…

Wees gerust, als u zich aangesproken voelt door bovenstaande, verkeert u in goed gezelschap. Volgens mij zijn er nauwelijks bedrijven die de toegevoegde waarde van de klantenservicemedewerker nu optimaal benutten. Opmerkelijk, omdat deze medewerkers vaak ingehuurde studenten zijn, die dus meer dan gemiddeld mondig, vernieuwend en intelligent zijn. U kunt het nodige van hen leren. Bovendien is de werkervaring in uw onderneming voor hen de eerste toetsing met de realiteit. Alles wat ze op de hogeschool of universiteit als bedrijfseconoom, psycholoog of financieel jurist leren, krijgt - eindelijk - een praktisch vervolg. Als geen ander houden zij hun ogen en oren daarom wijd open en komen zij op basis van het dagelijkse contact met uw klant tot verrassende inzichten en misschien wel: frisse ideeën. Die blijven echter achter slot en grendel als u er niet naar vraagt en als u dus impliciet besluit van deze toegevoegde waarde geen gebruik te maken!

Ik adviseer u met klem een andere keuze te maken. Zoek contact met uw klantenservicemedewerker, ook - of - juist als het ingehuurde studenten betreft. Ga eens een uurtje met ze praten, vraag hen naar hun ervaringen, vraag ze kritisch mee te denken en eventuele kanttekeningen op papier te zetten. Wat heeft u te verliezen? Niets. En wat heeft u te winnen? Veel. Al is het maar omdat deze HBO- en WO-studenten de high potentials van de toekomst zijn. Over een paar jaar huurt u ze in met een vergelijkbaar verzoek, maar dan tegen een aanzienlijk hoger uurtarief!

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link