(On)misbare aanbeveling

(On)misbare aanbeveling
  • 04 november 2020
  • Nienke Bloem

Het is zaterdag als de deadline van deze column nadert. Ik lees nogmaals het verzoek van de hoofdredacteur: 'Nienke, zou jij willen overwegen om in jouw volgende column een ode te schrijven aan wat er wél goed gaat op customer servicegebied tijdens de coronacrisis?. Natuurlijk wil ik dat. Alleen heb ik weinig inspiratie.

Ik denk aan alle mensen in customer service die ineens thuiswerken en dat alles lukt. Ik hoor nooit kinderen of huisdieren op de achtergrond. Maar om te zeggen dat ik mij gave klantervaringen herinner?! Nope. Inspiratieloos. Blanco. Dan ineens, een kriebel in mijn neus. Na een harde nies klap ik mijn laptop open. Uitstelgedrag, want ik heb nog maar 36 uur te gaan tot de deadline. Op het moment dat ik mijn mail open, zie ik een nieuwe e-mail met als onderwerpregel ‘Positief getest corona’.

Ik heb donderdag gesproken in een studio, voor een uitzending in een grote organisatie. We waren in die studio maar met een klein groepje. We hebben afstand gehouden, maar ik weet niet of het altijd anderhalve meter was. Nu is iemand positief getest. Zijn klachten nemen af (FIJN!) en omdat hij bron- en contactonderzoek doet, mailt hij ons allemaal.

Ik denk aan mijn nies van zojuist en realiseer mij dat ik sinds vanochtend ook wat neusverkouden ben. Ik spreek mijn vraag in op Google: ‘wat doe je als je in de buurt bent geweest van iemand met corona?’, en ik verken de RIVM-website. Al heb ik weinig klachten, ik besef dat ik een coronatest moet laten doen. Ik ga naar coronatest.nl, log in met DigiD en binnen een paar klikken heb ik vier opties wanneer ik me kan laten testen, alleen pas maandag laat. Er staat ook een 0800- telefoonnummer bij, dus bel ik om te kijken of het misschien eerder kan. Met dat de telefoon drie keer overgaat wordt mijn oproep beantwoord. Een vriendelijk meisje checkt mijn identiteit, aan de hand van postcode en burgerservicenummer en vraagt me hoe ik me voel. Ze is empathisch en doortastend. Zondagochtend heeft ze een plekje voor mij in Woerden. Twintig minuten rijden van Utrecht én al over 16 uur. Ik bedank haar voor de snelle service en ze wenst me sterkte. Ik ontvang een e-mail en sms met informatie over wat ik mee moet nemen naar de test en wat ik kan verwachten.

Zomaar ineens inspiratie voor mijn column. Al had ik deze eigenlijk liever niet gehad, maar áls het dan moet, dan graag zo. Chapeau GGD. Ik ben onder de indruk van hoe jullie dit hebben opgezet. Zo snel, onder deze tijdsdruk. En dan deze dienstverlening! Ik zou jullie aan iedereen aanraden. Tegelijkertijd hoop ik dat dat niet nodig zal zijn.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link