Tweede kans na een blauwtje

Tweede kans na een blauwtje
  • 29 maart 2021
  • Niels Berndsen

Jaren terug had ik voor de verjaardag van mijn vrouw een romantisch etentje bij een formule van topkok Ron Blaauw. Zelden zo’n slechte ervaring gehad… Mijn vrouw is vegetariër, ‘alles kan vegetarisch’ (aldus de website vooraf), dus kreeg ze, letterlijke quote van de onbeschofte ober, 'de kreeft zonder kreeft'. Er lagen wel wat groenten op het bord – en een kreeftentang.

Ook bij de rekening bleek de peperdure kreeft zelf nog inbegrepen. Op mijn enige vernietigende online review ooit kwam geen reactie. Dus je begrijpt: hier spreekt geen Ron Blaauw fan.

Maar toch, de Net Promoter Score bestaat voor een reden. Mijn tweelingbroer had een maaltijdbox besteld en dat was 'heel erg goed'. Toch maar eens een vegetarisch Ron Blaauw-menu in huis gehaald voor een romantisch lockdown-etentje. Was het nu wel goed? Hell yeah. Reisverslagje – met tips.

* Na de bestelling kreeg ik een linkje per sms. Er was weliswaar een slot van 3 uur waarbinnen de bestelling zou arriveren. De website was wel een stuk beter dan gemiddeld, met de live locatie van de auto en het aantal klanten vóór mij. Kijk, zo kan het ook met online bestellingen afleveren.

*De bezorging zelf was indrukwekkend. Mijn vrouw deed de deur open en zag een dame keurig in pak met een stropdas, op één hand keurig de maaltijdbox omhoog tillend, met wat nuttige tips. Als je indruk wilt maken, besteedt aandacht aan de presentatie.

* ’s Avonds kon ik aan de slag. In de maaltijdbox zaten allemaal genummerde bakjes. Op de box stond een QR code met link naar een website waar alle stappen stuk voor stuk werden uitgelegd. Echt heel makkelijk – en idiot-proof. Zelfs ik kon het. Zouden meer bedrijven moeten doen: echt een stap-voor-stap instructie, met website en/of video. Dat is goed journey management. Ik vraag me nu wederom af: waarom doen zo weinig bedrijven dit echt goed? Ik erger me vaak dood aan het feit dat de beste 'unboxing video’s' op YouTube van gebruikers komen - en niet van de leverancier zelf. Besteed die tijd. Scheelt ook onnodige belletjes naar de klantenservice.

* De wijn had ik zelf geregeld, maar sfeer is ook belangrijk, had Ron Blaauw bedacht. Daarom was er een link naar een hippige Spotify playlist met lounge-muziek die normaal gesproken in het restaurant op zou staan, nu voor bij het thuis koken en opeten. Niet de core business van Ron, maar wel een mooi voorbeeld hoe je een beleving kan opleuken. Kleine moeite, groot plezier.

* Was het eten dan ook nog lekker? Absoluut! De vegetarische Nasi Rames was zeer smaakvol, met allerlei bijpassende garnering die het geheel er feestelijk uit deed zien. Deze keer was ook mijn vrouw vol lof.

Kortom: twee promoters erbij. En bewijs dat ook in CX iedereen een tweede kans verdient.   

Niels Berndsen

 

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus