‘Zijn mijn torenhoge verwachtingen onrealistisch?’

‘Zijn mijn torenhoge verwachtingen onrealistisch?’
  • 19 april 2019

Gerrit Heijkoop aka Mr. Red Sneakers is dagvoorzitter van het CustomerFirst Congres 2019. Hoewel donderdag 16 mei rap nadert, zetten we hem op deze plek vast virtueel in de spotlights.

Om af te trappen een cruciale vraag: vanwaar rode sneakers?
‘Ongeveer 10 jaar geleden liep ik toevallig tegen een paar prachtige knalrode Puma’s aan. Het was ook rond die tijd dat ik voor het eerst het podium betrad als spreker over social media. Toen nog een nieuw, spannend en revolutionair onderwerp, waar die rode sneakers goed bij pasten. Die optredens gingen erg goed, het werden er snel meer en de gympen bleven een vast onderdeel van mijn ‘podiumuniform’.
Inmiddels gaat het zo ver dat ik er op aangesproken word als ik een keer andere schoenen aan heb. Bijvoorbeeld toen ik een paar jaar geleden begon met hardlopen, deed ik in een sportzaak zo’n looptest om te bepalen welk schoeisel ik nodig had. Toen het beste model bekend was, zei ik tegen de verkoper: “Prima, maar ik wil ze wel in het rood”. Die had hij niet. Dus in een split-second maakte ik de afweging ‘gezondheid vs branding’: toch maar de blauwe hardloopschoenen meegenomen. Ik schrok bijna van de hoeveelheid reacties die dat losmaakte, zowel online als offline. Ik kan nu dus niet meer zonder rode gympen, zelfs niet privé!’

Interactie is altijd een belangrijke wens van congresbezoekers; wat is volgens jou van belang hiervoor?
‘Interactie tussen het publiek onderling, en het publiek met de sprekers, is in de meeste gevallen spannend, leuk en zeer waardevol. Behalve als het een soort opgelegd trucje is natuurlijk; een gadget, omdat het nou eenmaal moet. Wie herkent niet de volgende situatie: “Zijn er nog vragen?” -> [ongemakkelijke stilte] -> [obligate vraag van weer diezelfde deelnemer].
Zoals ik het zie zijn het congres, de interactieve werkvormen en de sprekers een ‘instrument’ ten dienste van de deelnemers. Niet andersom. Daarom zijn twee zaken essentieel voor goede interactie tijdens een congres: 1) Een heldere betekenisvolle vraag als fundament en 2) Voldoende beschikbare tijd.’

Waar kijk jij zelf naar uit op de dag van CFC zelf?
‘Persoonlijk word ik altijd erg enthousiast van een ‘eerste keer’: een idee dat tot leven komt. Een blanco canvas waarop we met elkaar kunnen bepalen hoe ‘we de dingen hier doen’. Er is maar één eerste keer en die is voor altijd uniek. Dat aspect van het Customerfirst Congres 2019 spreekt mij erg aan.
Inhoudelijk hoop ik dat we samen verder komen met het beantwoorden van de vraag hoe we de menselijke maat kunnen houden in een steeds meer digitale wereld. Hoe we zorgen dat we elkaar niet uit het oog verliezen in de brij van data, algoritmes en interfaces. Met name van de concrete voorbeelden hoop ik te leren hoe we technologie blijven zien als een instrument, en niet als een doel op zich.’

Noot: de uitgebreide versie van het interview met Gerrit Heijkoop lees je hier.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link