Young & Professional: Sanne Lemmers (27)

Young & Professional: Sanne Lemmers (27)
  • 25 juni 2019

Belangstelling voor de psyche van de mens zat er al van kleins af aan in bij Sanne Lemmers. De wens als kind om middels de psychologie het beste uit zichzelf te halen in het Nederlandse jeugdtennis, sloeg om in oprechte interesse in de ontwikkeling van anderen. Zodoende besloot ze haar ambities om te zetten naar de psychologie van de werkvloer. Een paar werkgevers verder werd de behoefte aan het ‘écht verder helpen van mensen’ leidend, wat erin resulteerde dat ze een jaar geleden haar eigen coachpraktijk startte. Nu wordt ze ingevlogen door organisaties en individuen om potentie tot leven te wekken. Wat de goedlachse millennial met liefde doet.

Fotografie: Zuiver Beeld

In hoeverre herken jij je in de ‘typische millennial’?
‘Het is voor mij belangrijk dat ik iets doe dat goed bij mij past. Dat is logisch in deze generatie. Er zijn namelijk meerdere niveaus van werkgeluk: plezier, engagement en zingeving. Dat ik aan alle drie veel waarde hecht, past wel bij mijn generatie. Millennials willen immers hun volledige potentie zo snel mogelijk waarmaken. Anderzijds zie ik ook verschil met mijn generatiegenoten. Door mijn sportachtergrond luister ik goed naar mijn lichaam. Mensen in mijn omgeving raken snel in een burn-out, doordat ze telkens naar grenzen toewerken en meer met hun hoofd werken. Ze verliezen de verbinding met hun lichaam. Ik voel snel aan wanneer iets niet bij mij past; dan voel ik dat fysiek. In mijn vorige baan was ik wel een rasechte millennial: alles stond in het teken van vernieuwing en versnelling. Dat vind ik niet meer zo nodig. De focus ligt nu minder op prestatie en meer op verbinding.’

Wat is een grote misvatting ten opzichte van millennials?
‘Je hoort vaak dat ze lui zijn of weinig aankunnen. Dat is zó jammer. Het is wel begrijpelijk: er is veel hoofdwerk, waardoor productiviteit minder zichtbaar is. Ook bepaalt de tijdsgeest waarin wij opgroeiden hoe wij ons voelen. Tegenwoordig kan iedereen door bijvoorbeeld LinkedIn zien wat jouw carrièrepad is, waardoor er veel druk ontstaat op de keuzes die je maakt. Daarnaast veranderen banen zo snel door digitalisering, dat ook werkgevers niet meer weten hoe het werk er in de toekomst uitziet. Je kunt er als werknemer dus minder goed op vertrouwen dat jouw werkgever voor jouw ontwikkeling zorgt. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor geworden. Maar ook het gedrag van leiders beïnvloedt dit.’

Wat gaat er mis in de manier van leidinggeven?
‘Er komen vaak situaties voor waarin managers net hun eigen rol aankunnen of zelf de druk ervaren om te presteren, waardoor er weinig ruimte is om fouten te maken voor medewerkers. Zo’n manager brengt mensen in een onzekere situatie, terwijl het eigenlijk andersom zou moeten zijn: een krachtige leidinggevende staat hierboven en stelt groei van medewerkers voorop. Dán willen medewerkers een verbinding aangaan. In sommige gevallen koopt een manager onrust af met coaching; dat is een pleister op een open wond. Langzamerhand komt daar gelukkig bewustwording voor – zo houden we het niet vol.’

Hoe kunnen millennials floreren?
‘Waar GenY-ers vandaag de dag mee worstelen, is druk die we onszelf opleggen door extreme exposure die onze individualiteit benadrukt – neem het voorbeeld van LinkedIn. Daarnaast kunnen we niet zeggen dat wij ooit een echte wereldramp of een enorme crisis van dichtbij hebben meegemaakt. Daardoor konden we dat extra stukje veerkracht niet ontwikkelen. Wij maken ons druk om zingeving; misschien net zo druk als anderen zich om oorlog maken. Wij stellen ons welzijn vast middels onze individuele profielen op social media, maar volgens mij kunnen we pas floreren als we gezamenlijk optrekken. Het zou heel gezond zijn als we een ramp met elkaar zouden meemaken en een gemeenschappelijk doel zouden hebben. Deze beweging zie je in duurzaamheid: jongeren zetten zich in voor iets dat zorgt voor zingeving en gemeenschapszin. Dat kan ook een burnout voorkomen: als je iets met z’n allen doet, voelt het beter. Dan werk je samen toe naar een gemeenschappelijk doel.’

Wat is volgens jou de persoonlijke valkuil van millennials?
‘We zijn niet goed in uitzoomen. We leven in het moment en kijken niet naar het grotere geheel. Dat brengt veel onzekerheid met zich mee. Als je kunt relativeren en begrijpt dat wat je nu doet bijdraagt aan jouw ontwikkeling, dan is het minder nodig om gehaast te zijn. We hebben geen rust- en reflectiemomenten meer. Daarom is het ook zo belangrijk om een generatieconnectie te maken met babyboomers. Wij hebben een vlotte handelssnelheid: voor oudere collega’s is het een verrassing dat we een grote algemene kennis hebben en daardoor snel kunnen werken. Babyboomers daarentegen kunnen alles in het grote geheel zien; wij zien enkel één stukje van de puzzel. Zij zien in het proces de kracht, wij in het moment.’

Waar leef jij bij?
‘‘Elke stap is voorwaarts.’ De balans tussen presteren en rust. Wat er ook gebeurt in je leven, dat is waarschijnlijk net wat je nodig hebt.’

Zie jij jezelf ook als millennial-topper en vind jij dat jouw stem een podium verdient? Of loopt er een jonge professional rond in jouw organisatie die je wel in deze rubriek vindt passen? Mail dan naar nina@customerfirst.nl, en je hoort snel van ons.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link