Codelogic spreidt zijn kansen in klantcontact

Codelogic spreidt zijn kansen in klantcontact
  • 16 december 2020
  • Redactie

[Branded content] Klantcontactsoftware is populair in deze coronacrisis. Dat merkt in ieder geval Codelogic, de Nederlandse ontwikkelaar en aanbieder van Steam-connect, waarmee alle vormen van customer-contact kunnen worden afgewikkeld. Topman Dennis Schabracq en commercieel directeur Daniel Cools geven hun ambitieuze visie op de toekomst van klantcontact en Codelogic. “Wij gaan Europa veroveren.”

Fotografie: Zuiver Beeld

Het gaat goed met Codelogic in deze tijden van corona. “Het is een raar jaar geweest, maar wij mogen bepaald niet klagen”, zegt CEO Schabracq. “Onze dienstverlening heeft echt een boost gekregen in het aantal gebruikers. Dat komt omdat onze software-oplossing Steam-connect ideaal is voor thuiswerkers. Het enige dat je verder nodig hebt is een computer met internet en een headset.”

Steam-connect biedt de mogelijkheid om alle vormen van klantcontact af te wikkelen, van e-mail tot social media, van telefonie tot chat. Dit jaar zijn maar liefst 150 miljoen klantcontacten door het platform gegaan, een derde meer dan een jaar eerder. Het bedrijf heeft in elf jaar tijd een marktaandeel van 22 procent opgebouwd in de Nederlandse facilitaire callcenterbranche. Er wordt geïnnoveerd en uitgebreid. Zo zit de organisatie behalve in Beverwijk ook in Marokko (met het eigen developmentteam) en Londen. Dit voorjaar is telecombedrijf Combird overgenomen en er komt een Duitse overname aan. “Dat zal ook zeker niet de laatste overname zijn.”

Strategisch
“We hebben bewust een internationale strategie uitgerold”, vertelt Schabracq. “Behalve Nederland, België en Duitsland willen we volgend jaar ook in Engeland actief zijn. We wachten eerst even af wat voor Brexit-deal er komt. We willen een bredere markt bedienen, zodat ons businessmodel niet omvalt als er in een van onze afzetmarkten ineens andere regels komen voor klantcontact. Hoewel dat er niet direct aan zit te komen, moet je als ondernemer altijd rekening houden met verschillende scenario’s.”
Corona was natuurlijk ook een scenario om op te anticiperen. Dat ging flexibel. Momenteel werkt 98 procent van het personeel thuis. “Onze bestaande klanten hadden direct de juiste software paraat om deze verandering op te vangen”, vertelt Daniël Cools, commercieel directeur van Codelogic. “Ook andere bedrijven wisten ons daarna te vinden. Men kiest sneller voor software zoals de onze.”

Synergie
De overname van Combird eerder dit jaar past in de ambitie om onafhankelijk te kunnen zijn. “We zijn dit jaar begonnen om ook als telecom-operator te functioneren”, vertelt Cools. “Door ons eigen telefonieplatform te koppelen aan Steam-connect kunnen we de klant beter bedienen én zijn we niet meer afhankelijk van derde partijen. Het zorgt voor een betere synergie tussen callcenters en kantoortelefonie.” Schabracq vult aan: “Veel telefonieplatformen komen met klantcontactoplossingen, maar dat is het vaak net niet. Klantcontact-software is namelijk heel complex. Wij breiden juist andersom uit, met succes.”

Het concern Codelogic wordt ook internationaal steeds groter. “Ons product verdient het om niet alleen de Nederlandse markt te bedienen”, vindt Schabracq. “Klantcontact stopt niet bij de grens. Wij willen meegroeien met onze internationale klanten. Bovendien geldt dat een Duits callcenter het liefst zaken doet met een Duitse leverancier. Vandaar dat we een Duitse concurrent overnemen.”

Holy grail
Codelogic begon in 2009 als een kleine challenger die elk jaar groter en invloedrijker werd. “We hebben ons daarbij altijd gebaseerd op gebruikersbehoeften die we zelf ophaalden uit de markt”, zegt Cools. “In die gesprekken hanteerden we als credo: ons platform is niet de holy grail, maar die kunnen we er wel samen van maken. Ook onze prijsstelling was anders: klanten betaalden niet voor het aantal werkplekken dat ze afnamen, maar voor het aantal dat ze daadwerkelijk per dag gebruikten. Daarmee kweek je goodwill. Bovendien is advies geven altijd onderdeel geweest van onze dienstverlening. Daarom hebben we ook geïnvesteerd in adviserend vermogen bij ons personeel.”
Kijkend naar de toekomst verwachten Schabracq en Cools verdere internationale groei. “Wij willen Europa veroveren. Elk land heeft behoefte aan klantcontact, dus overal liggen kansen. We beginnen met Duitsland, maar gaan zeker ook onze pijlen richten op andere landen. Taal is daarbij geen issue, want onze software is compleet multilinguaal. Niet elke taal is al beschikbaar, maar dat is altijd snel op te leveren.”

comments powered by Disqus