De Kleine Gast zet kindvriendelijkheid op de kaart

Betere ervaring door De Kleine Gast
  • 03 maart 2021
  • Redactie

Iedereen verdient het om oprechte aandacht te ontvangen van een ander, een kind is daarin niet minder, vindt Marlies de Jong – van der Hilst, oprichter van De Kleine Gast en gastvrijheidstrainer. Met een kinderkeurmerk wil zij dit bewerkstelligen en ervoor zorgen dat restaurants niet alleen gastvrij, maar ook kindvriendelijk zijn.

Het idee voor het keurmerk gaat terug naar 2017 toen De Jong en haar man voor het eerst ouders werden. ‘Ik werkte destijds als docent op het hbo en gaf les op het gebied van onder andere gastvrijheid en omgevingspsychologie. Het viel mij toen ineens op hoe lastig het was om een kindvriendelijk restaurant te vinden. Faciliteiten als een verschoonruimte of een kinderstoel staan vaak niet op de website en als je in de stad bent, wil je niet een hele blog over kindvriendelijke restaurants doorspitten, dan wil je graag direct ergens naartoe kunnen navigeren. Zo is het idee voor de app ontstaan.’

Oprechte aandacht
Door als gebruiker de app op je telefoon te openen, kan je in een handomdraai zien welke restaurants zich bij jou in de buurt hebben aangemeld als gastvrij voor kinderen en welke faciliteiten er aanwezig zijn. Het aanmelden in de app is voor ondernemers gratis. ‘Het keurmerk is vergelijkbaar met een trainingstraject. Om kindvriendelijkheid te borgen in je organisatie moet je hier als team mee aan de slag gaan. Door het keurmerk aan te bieden tegen een lager tarief dan dat van een intensieve training blijft het keurmerk laagdrempelig. Ook is het traject grotendeels online te volgen en daarmee geschikt om tijdens een periode van beperkte fysieke mogelijkheden in te zetten’, vertelt De Jong. Voor gebruikers is de app altijd gratis. Om voor het keurmerk in aanmerking te komen, moeten vijf stappen worden doorlopen. Op de website dekleinegast.nl/keurmerk is precies aangegeven hoe het werkt. Jaarlijks controleert de organisatie op steekproefbasis een aantal locaties die het keurmerk hebben ontvangen door mystery guesting. Belangrijk hierbij is dat het kind echt wordt gezien en dat het personeel aandacht heeft voor het kind. Ook kijkt De Kleine Gast naar comfort, veiligheid en hygiëne. Toegankelijkheid is uiteraard een issue, zoals iedere ouder weet die weleens met een kinderwagen of buggy vast is gelopen tussen stoelen en tafels of op vervelende hoogteverschillen is gestuit.

Masterclass
Om beter te leren begrijpen wat gastvrijheid voor bezoekers met kinderen inhoudt, biedt De Kleine Gast een tweedelige online mini-masterclass aan, waar restaurantteams zich voor kunnen inschrijven. In het proces dat hoort bij het keurmerk, kiest het bedrijf een kinderambassadeur onder de werknemers en deze legt uiteindelijk een schriftelijk examen af. Hij of zij is verantwoordelijk voor het waarborgen van de waarden die bij het keurmerk horen.
Het dragen van het keurmerk gaat dus verder dan faciliteiten alleen, legt De Jong uit. ‘Een restaurant dat kindvriendelijk is, is niet alleen fijn voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Juist op zo’n plek zul je (vrijwel) nooit “last” hebben van kinderen. Mijn missie is oprechte aandacht voor zowel de volwassen als de kleine gast én hun gezamenlijke omgeving. Als er bijvoorbeeld twee vriendinnen binnenkomen met kinderen, dan moet je deze niet naast een stelletje zetten dat romantisch aan het dineren is. Dus het is aan het personeel om te kijken wat op die manier een handige indeling is van de ruimte.’

Katalysator
Tijdens de eerste lockdown vorig jaar zag De Jong het aantal restaurants toenemen in de app. Het dagelijkse reilen en zeilen kwam even stil te liggen en restaurants hadden meer tijd om te investeren in online-mogelijkheden. Voor De Kleine Gast is de rustperiode de katalysator geweest om de lang gewenste uitbreiding van het keurmerk door te zetten naar andere sectoren zoals de zorg, retail, natuur en cultuur. Een kindvriendelijke benadering kan in vrijwel elke sector namelijk een groot verschil maken. De Jong geeft een voorbeeld.
‘Naar de tandarts gaan, kan voor sommige volwassenen al een spannende ervaring zijn, laat staan voor kleine kinderen. Op het moment dat een tandarts, de assistent en receptionist bij binnenkomst het kind aankijken, door de knieën zakken en even een praatje maken, ervaart het kind oprechte aandacht en wordt de beleving geoptimaliseerd.’


Meer info klik hier

 De app is te downloaden in de App- en Play store

 

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link