Klantenbinding hoog op prioriteitenlijst

Klantenbinding hoog op prioriteitenlijst
  • 29 juni 2015
  • Redactie

Klantenbinding wordt meer en meer ingezet als maat voor merkentrouw. Ruim 80 procent van de marketeers vindt dit belangrijk. Dat wijst onderzoek van B2B Marketing en The Telemarketing Company uit. Onder klantenbinding verstaan we hoeveel tijd een klant bereid is te besteden aan een bedrijf. Iedereen raakt er steeds meer van overtuigd dat de band met klanten veel meer gerelateerd is met omzet dan meetgegevens over klanttevredenheid of onderzoeken naar merkentrouw.

Dit onderzoek onder 150 B2B-marketeers naar hun opvattingen over klantenbinding staaft dat. Gevraagd hoe belangrijk klantenbinding is als marketingdoel, antwoordt 22 procent van de respondenten ‘mijn nummer één prioriteit’, terwijl nog eens 59 procent het een topprioriteit noemt. Marketeers meten overduidelijk liever de daden van hun klanten dan hun bedoelingen. En ze begrijpen het belang van deze nieuwe manier om achter de relatie van hun bedrijf met zijn klanten te komen.

Geen strategisch plan
Volgens het onderzoek heeft maar 28 procent van de marketeers een strategisch plan om klantenbinding te vergroten; 44 procent van hen zegt eraan te werken. Hier ligt dus volop ruimte voor verbetering. Hoewel marketeers het belang van klantenbinding volmondig erkennen, zie je dit gebrek aan strategie ook terug in de geringe samenhang van hun acties. De helft van de marketeers denkt dat ze hun mediakanalen moeten samenvoegen voor een samenhangende aanpak, maar slechts 8 procent zegt dat hun kanalen volledig geïntegreerd zijn. 

Fans en betrokkenheid
Een samenhangende klantenbindingsstrategie rust op twee pijlers: fans en betrokkenheid. Klantenbinding gaat over alle activiteiten die positieve verbindingen leggen tussen bedrijven en hun klanten. Bedrijven met goed ontwikkelde strategieën betrekken hun klanten fysiek bij hun groei, bij al hun marketinginspanningen op het gebied van het werven en vasthouden van klanten, productontwikkeling en innovatie, feitelijk hun hele bedrijfsstrategie. Op deze site van b2bmarkering.net is het onderzoek te downloaden.

comments powered by Disqus