Den Helder en Texel: een backoffice voor zorg

Den Helder en Texel: een backoffice voor zorg
  • 15 juli 2015
  • Redactie

Den Helder en Texel slaan de handen ineen in de uitvoering van financieel-administratieve taken op het gebied van het sociaal domein. De totstandkoming van een gezamenlijke backoffice gebeurt uit het oogpunt van efficiency, risicospreiding en de geografische ligging. Daarbij staat voorop dat de inwoners van beide gemeenten goed en duurzaam worden geholpen.

Doordat gemeenten per januari 2015 nieuwe taken hebben gekregen als Jeugdzorg, Participatiewet en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - samen het sociaal domein genaamd - stijgt de druk op de backoffice, en dan specifiek op de financieel-administratieve uitvoering voor gemeenten. In de backoffice wordt de zorg administratief en financieel afgehandeld en wordt waar nodig het Sociaal Team Texel ondersteund. Inwoners van Texel zullen met de backoffice niet direct in aanraking komen.

Voordeliger
Door samenwerking van Den Helder en Texel wordt de dienstverlening naar inwoners beter gewaarborgd. Den Helder neemt daarbij haar verantwoordelijkheid als centrumgemeente. Met een effectieve en efficiënte uitvoering van de financieel-administratieve taken door één uitvoeringsorganisatie in plaats van twee, kunnen kosten op termijn worden verminderd.

comments powered by Disqus