Nederlandse pilot met betalen via gezichtsherkenning
Via haar label MasterCard is International Card Services (ICS) in samenwerking met ABN Amro een proef met online betalen gestart waarbij de identificatie via gezichtsherkenning gaat. Nederland is het eerste land waar dit experiment wordt uitgevoerd.
Gezien het progressieve gedrag van Nederlanders aangaande het omarmen van nieuwe technologieën, is Nederland het ideale testland volgens Arjan Bol (country manager MasterCard Nederland). ‘Biometrische technologie is ontwikkeld voor het verbeteren van zowel de snelheid als veiligheid van online betalingen. Deze test zal dat bewijzen. En wat is nu eenvoudiger - en leuker - dan betalen door middel van een selfie of vingerafdruk?’.
Knipperen
Gebruikers moeten eenmalig een selfie opsturen, zodat ze bij online betalingen herkend kunnen worden. Om af te rekenen kijken zij in de camera en knipperen zij met hun ogen. Fraudeurs kunnen daardoor niet afrekenen door een foto aan de smartphone te tonen. Om de privacy van de gebruiker te beschermen wordt het beeldmateriaal niet opgeslagen in een centrale database, maar in het toestel zelf.
Aan de pilot, die tot 30 november loopt, kunnen maximaal 750 creditcardhouders van ABN Amro deelnemen. Ze moeten in het bezit zijn van een geschikte smartphone en moeten een speciaal ontwikkelde app (Identity Check, red.) downloaden.
'Wassen neus'
Arie Kraan, IT-architect bij Fujitsu, stelt dat gezichtsherkenning als wachtwoord een 'wassen neus' is. Volgens hem is deze vorm van identiteitscontrole geen waterdichte beveiligingsmethode. 'Doordat er met gezichtsherkenning nog meer gegevens bekend worden van de gebruiker, bestaat het gevaar dat hackers massaal gegevens gaan ontfutselen van gebruikers', zegt Kraan. In zijn optiek is het veel veiliger om een handpalmscan als wachtwoord te gebruiken, technologie waar Fujitsu overigens al jaren aan werkt. Kraan licht toe: 'De bloedvaten in de handpalm zijn niet na te maken. De gegevens worden bovenal extern opgeslagen, waardoor de beveiliging vele malen veiliger is dan het herkennen van een gezicht.' De IT-architect moedigt organisaties aan om hun veiligheidsprocedures met gezichtsherkenning te herzien.
Hoor en wederhoor
CustomerFirst legde het standpunt van Kraan ook nog voor aan MasterCard. Isabelle Roels, woordvoerder Benelux van de betreffende creditcardmaatschappij, geeft graag de volgende uitleg mee: 'Voor de gebruikers van een wachtwoord moet het betalen met een selfie makkelijker en ook vooral veiliger worden. Het grote voordeel is dat mensen niet moeten nadenken over hun code wat het gebruiksgemak vergroot. Gezichtsherkenning werkt aan de hand van meerdere herkenningspunten in de foto die we omwille van fraudegevoeligheid niet allemaal kunnen delen. Zo wordt er niet zozeer naar de afstand tussen bijvoorbeeld lippen en ogen gekeken, maar naar de beenderstructuur in het gezicht. Deze herkenningspunten zijn uniek en reconstructie is bijna onmogelijk. Naast het zelfportret verifieert de technologie ook de reflectie: de weerspiegeling van de huid is zeer verschillend van die van een fotoafdruk of schermbeeld.'
- International Card Services
- MasterCard
- ABN Amro
- online betalen
- betalen via gezichtsherkenning
- biometrie