De voordelen van agents op leeftijd

De voordelen van agents op leeftijd
  • 8 juni 2016
  • Redactie

56-plussers kunnen prima de plaats innemen van de jongeren die momenteel uitstromen uit de klantcontactbranche. Ze beschikken over de juiste vaardigheden, zijn loyaal en brengen rust in een team. Bedrijven die hen aannemen, zien hun uitstroom substantieel afnemen. Bovendien ontvangen ze subsidie van de overheid.

Dat meldt Talent4service. Die voorziet dat de klantcontactbranche door de aantrekkende economie de komende twee à drie jaar te maken krijgt met twee uitdagingen. Naar verwachting nemen de verloopcijfers toe tot 35 à 50 procent. Per medewerker kost dit 10.000 euro. Daarnaast zijn nieuwe medewerkers lastiger te vinden. Vooral hbo-opgeleiden zullen niet kiezen voor de klantcontactbranche.

Beschikbaar
Nederland beschikt over een grote groep beschikbare, goed opgeleide medewerkers. Ze hebben een gedegen achtergrond. Ze willen graag aan de slag. Ze zijn stabiel en loyaal: 56-plussers.
Voordelen: ze melden zich minder vaak ziek dan jongeren. Vanaf 55 jaar neemt hun verzuim zelfs af. Wel is het zo: zijn ouderen ziek, dan is er echt wat aan de hand. Verder kunnen ze net zo goed nieuwe technieken en computervaardigheden onder de knie krijgen als jongeren. Leren in de praktijk zorgt voor goede resultaten.

MInder uitstroom
Verder blijven 56-plussers langer bij een werkgever. Dat doet de kosten voor uitstroom dalen. Tegenover een wat lagere productiviteit (minder afgehandelde calls per uur) staat een hogere klanttevredenheid per call. De overheid biedt subsidies om deze doelgroep aan het werk te krijgen. 
Nederland vergrijst. Ook úw klanten worden ouder.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link