Motivatieboost genereren via gamification

Motivatieboost genereren via gamification
  • 15 juli 2016
  • Redactie

Kalff en de Jager, een fondsenwervend bureau voor goede doelen, start deze maand op haar contactcenterlocatie in Almere een pilot met gamification. Via deze weg wil het bedrijf toewerken naar een bedrijfsvoering die inspeelt op de behoeftes van medewerkers, om zo de prestaties te verbeteren en het verloop terug te dringen.

Om voor de medewerkers inzichtelijk te maken wat ze doen, ontwikkelde het fondsenwervende bureau eerst een wachtscherm dat de prestaties weergeeft. Hierbij moet worden gedacht aan cijfers als hoeveelheid gevoerde gesprekken (op individueel niveau), aantal geworven donaties, opgehaalde bedragen, hoeveelheid nawerktijd en responspercentages. ‘Wat we daarmee wilden bereiken, is dat medewerkers met elkaar in gesprek zouden gaan over hoe zij tot hun prestaties kwamen’, aldus Jerry Smit, commercieel directeur van Kalff en de Jager.

(het artikel gaat verder onder onderstaande afbeelding)


Competentieroos
Volgende stap was een focus op de ontwikkeling van mensen en hun loopbanen. Door onderzoek te doen onder een grote groep fondsenwervers, ontstond een competentieprofiel (‘de ideale agent zou aan dit profiel moeten voldoen’). Bij de werving worden nieuwe medewerkers direct getest op zeven competenties. Een zogenoemde competentieroos (zie rechts onderin op bovenstaande afbeelding) toont hoe een medewerker scoort op de diverse competenties. Hierdoor is bekend waar iemand staat en op welk vlak een coach diegene kan ondersteunen. ‘Misschien is de competentie luisteren bij jou al helemaal doorontwikkeld, maar heeft de competentie onderhandelen nog wat aandacht nodig’, illustreert Smit. Zelf zien de medewerkers precies op welke competenties zij zich kunnen doorontwikkelen. Op die manier hoopt het betreffende bureau dat mensen zich er bewust van worden dat ze invloed hebben op hun eigen ontwikkeling en hun eigen carrière. Gevolg: gemotiveerde mensen, die beter presteren en langer blijven.

In samenwerking met EngageIT, leverancier van gamification voor contactcenters, start Kalff en de Jager deze maand op haar locatie in Almere (140 agents) een pilot met gamification. Die zal drie maanden duren. Mocht de pilot succesvol blijken, dan zal ook de locatie in Amsterdam (60 agents) aan de slag gaan met gamification. Waarschijnlijk wordt dat het najaar, aldus Smit. ‘Uiteindelijk doen we dit om medewerkers te stimuleren zichzelf te ontwikkelen. Als jij beter wilt worden in wat je doet, dan bied ik je die kans, maar ik ga het niet forceren.’

Lees hier het volledige interview met Jerry Smit over dit gamificationproject.


Noot: de inhoud van de afbeeldingen is fictief.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link