VR-bril legt klantreis winkels bloot

VR-bril legt klantreis winkels bloot
  • 11 juli 2017
  • Redactie

Het Amsterdamse innovatiebureau Capitola heeft een customer journey VR-tool ontwikkeld waarmee retailers virtueel consumentengedrag in een winkel kunnen meten. Op basis van de specifieke inzichten die zij via deze weg vergaren, kunnen zij hun inrichting optimaliseren en nieuwe winkelconcepten testen nog voordat ze fysiek gebouwd zijn.

‘Met een 360 graden-camera kunnen we volledige winkelruimtes in 3D scannen en hier 3D-modellen van bijvoorbeeld producten of schappen aan toevoegen.’ Deze ruimtes worden in een VR-bril geladen, waardoor klanten de winkel virtueel kunnen bezoeken en retailers hiermee kunnen experimenteren. ‘Hier hebben we een analyticstool aan gekoppeld zodat je kwalitatieve én kwantitatieve data kan verzamelen over het gedrag van klanten’, legt Cees Dingler, creatief directeur van Capitola, uit. Met de toepassing is het mogelijk om (live) mee te kijken met de consument en feedback te verzamelen, terwijl elke beweging die de klant maakt nauwkeurig vastgelegd wordt. ‘We kunnen exact meten welke routes de klant aflegt en welke keuzes hij maakt, zoals naar welk product hij kijkt.’ Zowel bestaande als niet-bestaande winkels kunnen worden gescand of nagebouwd. Dat stelt retailers in staat om bepaalde concepten te testen, voorafgaand aan een implementatie.


Primair richt het innovatiebureau zich op de retailindustrie, maar daarnaast ook tot ‘alles met een fysieke locatie’, bijvoorbeeld winkelcentra en beurslocaties. Aangezien de customer journey VR-tool zich nog in de pilotfase bevindt, kunnen onderzoeksdata in dit stadium nog niet worden gedeeld. Dingler heeft alvast hoge verwachtingen. ‘Consumenten kunnen zich in een andere omgeving wanen middels deze virtual reality-module. En bedrijven verkrijgen zo goedkoop en snel specifieke inzichten. Een duur onderzoek op een fysieke locatie is niet meer nodig’, prijst hij aan.

comments powered by Disqus