Meer duidelijkheid energierekening voor consument

Meer duidelijkheid energierekening voor consument
  • 2 mei 2018
  • Redactie

Energiebedrijven zetten de grootste kosten voor consumenten nu duidelijker op de energierekening. Volgens de ACM (Autoriteit Consument en Markt) zijn de rekeningen beter te controleren op de services die de maatschappijen leveren.

Van de veertig energierekeningen die in 2017 door de autoriteit werden onderzocht, voldeden er slechts zestien aan de basisregels van de ACM. Drie van de onderzochte energiemaatschappijen kregen een waarschuwing wegens te onduidelijke facturen. Momenteel voldoen alle bedrijven aan de gestelde normen.

Helderheid
Een voorbeeld hiervan is dat de noodzakelijke uitgaven in de vaste leveringskosten worden meegenomen, te weten: aanbod, contract en rekening. ACM’s directeur Bernadette van Buchem licht toe dat de energierekening voor veel huishoudens een belangrijke kostenpost is. ‘Daarom vinden wij het belangrijk dat consumenten een duidelijke rekening krijgen die ze kunnen controleren. Dit helpt consumenten ook in het gesprek met hun energiebedrijf wanneer de rekening onverwacht hoog uitvalt.’

comments powered by Disqus