Callcenterverdubbeling sinds 2015

Callcenterverdubbeling sinds 2015
  • 19 juli 2018
  • Redactie

De Kamer van Koophandel komt met het Handelsregister en toont aan dat het aantal callcenters in drie jaar tijd ruim is verdubbeld. Per 1 juli 2015 stond het aantal callcenters op 369, dat is gestegen naar 768 per 1 juli 2018.

De groei zette de eerste helft van dit jaar tevens flink door: van januari tot juli 2018 steeg de klantcontactomgevingen met 17%, oftewel met 112 centers. Per tienduizend inwoners in Nederland wordt er gemiddeld een half callcenter geteld; Flevoland kent de grootste callcenterbezetting, Zeeland het kleinste aantal helpdesks.

Aard van de ondernemer
Jonge, mannelijke ondernemers blijken de meeste kansen te zien in het opzetten van een dergelijk center. Zo is de gemiddelde leeftijd van callcenterondernemers in vijf jaar tijd van 42 jaar naar afgerond 32 jaar gedaald. Tevens leert het Handelsregister dat de oprichter vaker man is: waar in 2013 55% van de ondernemers man was, is dat in 2018 69%.

comments powered by Disqus