Qantas polst klantbehoefte

Qantas polst klantbehoefte
  • 28 januari 2019
  • Redactie

De Australische vliegtuigmaatschappij Qantas heeft passagiers onlangs gevraagd wat zij terug willen zien aan boord, met als insteek om daar vervolgens serieus werk van te gaan maken. De reacties stroomden binnen: onder meer hometrainers, meditatielessen en een café dat gezond eten serveert staan op de wensenlijst.

Tegen 2022 wil Qantas rechtstreekse vluchten gaan aanbieden van de oostkust van Australië naar New York en Londen, maar met zo’n lange vliegduur moet er voor passagiers natuurlijk wel iets tegenover staan om een vlucht op een enigszins prettige manier te doorstaan. De roep om klantfeedback leverde zoals gezegd een grote hoeveelheid reacties op – dit zijn de belangrijkste suggesties:

  • Workoutruimtes: of het nu een hometrainer is om een paar kilometer op te fietsen of gewoon een ruimte waar je je kunt stretchen, ook in de lucht willen mensen graag in beweging blijven en hun lichaam fit houden.
  • Zen worden: reizigers zouden het toejuichen als er aan boord virtual reality ontspanningszones worden ingericht waar zij in hun stoel ‘audio mindfulness experiences’ kunnen krijgen.
  • Betere koptelefoons: Qantas stelt momenteel al noise-cancelling koptelefoons kosteloos beschikbaar aan passagiers in de business- en eerste klasse, maar de nadrukkelijke wens bestaat dat iedereen straks gebruik kan maken van deze service.
  • Café: in de huidige situatie krijg je soms een maaltijd aangeboden wanneer je eigenlijk helemaal geen trek hebt. Reizigers hebben nu aangegeven dat ze graag naar een cafe aan boord willen lopen waar zij gezond eten en drinken kunnen bestellen op een moment dat het hen goed uitkomt.

Bioritme
Alison Webster, ceo van Qantas International, gaf aan blij te zijn met de verkregen klantfeedback en gaat er alles aan doen om enkele suggesties voor 2022 door te voeren. ‘Aan ons nu de taak om vast te stellen waar de vraag het grootst is en dit vorm te geven op een manier die zowel betaalbaar is voor klanten als commercieel levensvatbaar voor de airline. Alles ligt nog open in ieder geval en we zijn enthousiast en benieuwd welke innovaties dit onderzoek uiteindelijk gaat opleveren.’

De betreffende vliegtuigmaatschappij voerde op het gebied van gezondheid en welbevinden al enkele initiatieven door voor langdurige vluchten, waaronder speciaal ontworpen en getimede verlichting om mensen te helpen op de juiste momenten wakker te zijn en te slapen zodat hun lichaam zich beter aan een andere tijdzone aanpast. Ook is in samenwerking met chef-kok Neil Perry een menu samengesteld waarin bepaalde ingrediënten in de maaltijden zijn verwerkt, die op verschillende momenten van de vlucht worden geserveerd om passagiers te helpen slaperig te worden of juist wakker te blijven.

comments powered by Disqus