Reizigers aan de grond

Reizigers aan de grond
  • 19 maart 2020
  • Redactie

Inreisverboden gelden sinds een paar dagen over de hele wereld om het aantal coronabesmettingen in te dammen. Naast dat dit klappen betekent voor luchtvaartorganisaties én veel drukte op de customer service afdelingen, zijn ook veel Nederlanders in het buitenland gestrand.

Eén van de luchtvaartorganisaties die alle vluchten tot 6 april heeft gecanceld, is TUI. In een interview met collegaplatform MarketingTribune vertelt CMO Frans Leenaars over de operator. Doordat vele reizigers gestrand zijn in het buitenland betekent dit een grote klus. ‘Er leeft veel onzekerheid onder onze klanten en die proberen we zo goed mogelijk weg te nemen door duidelijk te communiceren in alle kanalen.’ Ook is het alle hens aan dek voor TUI. ‘Veel van onze marketingcollega's zijn ingeschakeld achter de telefoon, chat en webcare – veelal vanuit huis. Ik zie een fantastische spirit om al onze reizigers te helpen en iedereen laat zijn normale taken even voor wat het is. We noemen het #letsTUIthistogether.’

Update 20 maart: TUI beschikt inmiddels over een Corona FAQ-pagina.

Reisbranche en BuZa
Naast TUI hebben meerdere luchtvaartorganisaties ervoor gekozen hun vliegtuigen aan de grond te zetten. Het reisadvies voor iedere Nederlander geldt namelijk sinds 17 maart jl.: reis alleen naar het buitenland indien noodzakelijk. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt daarbij hand in hand samen te werken met de reisbranche om mensen zo goed mogelijk van dienst te zijn en ze te helpen waar nodig. Ook Leenaars zegt zich namens TUI in te spannen voor hun klanten. ‘We doen er alles aan om reizigers veilig terug te brengen en juist te informeren en hopen daarmee het vertrouwen te bestendigen voor mooie reizen in de toekomst. Dat blijft immers ons vak.’

Callcenter in +32
In België is onlangs een noodnummer opgetuigd om gestrande reizigers te hulp te schieten – hier gold al sinds 14 maart het advies niet te gaan reizen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in België zegt een callcenter te hebben geopend om consulaire bijstand te verlenen waar mogelijk.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link