Nederlander positiever over data

Nederlander positiever over data
  • 14 januari 2021
  • Redactie

Nederlanders zijn steeds positiever over het uitwisselen van hun gegevens met organisaties. Wel hebben de meeste mensen het idee weinig controle te hebben over wat er met hun data gebeurt. Consumentenvertrouwen en veiligheid blijken onmisbaar voor een goed functionerende datagedreven samenleving.

Het aantal mensen dat sceptisch is over het gebruik van data door organisaties is gedaald (van 25% naar 20%). Driekwart van de Nederlanders begrijpt ook dat organisaties informatie van hen willen om hun marketing effectiever in te zetten of hun toekomstige dienstverlening te verbeteren. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2021, een in opdracht van branchevereniging DDMA door GFK uitgevoerd onderzoek onder 1.012 respondenten.

Consumentenvertrouwen
40% van de respondenten noemt vertrouwen als belangrijkste reden om data te delen, in 2019 was dit 37%, en bij 55% staat vertrouwen in de top 3. ‘Vertrouwen in een organisatie is veruit de belangrijkste factor op basis waarvan mensen bepalen wel of geen gegevens te delen. Voor DDMA is dit al jaren een speerpunt. Daarom laten we in dit onderzoek zien welke stappen organisaties kunnen nemen om vertrouwen op te bouwen of te behouden, zoals het waarborgen van veiligheid, transparant zijn en mensen meer controle geven over hun eigen gegevens’, aldus Dina Janssen, directeur DDMA.

Lees ook: Superklantvriendelijk door datagedreven - 7 praktijkadviezen

comments powered by Disqus