Arag: onwetendheid onder e-shoppende customers

Arag: onwetendheid onder e-shoppende customers
  • 4 november 2021
  • Redactie

Er bestaat veel onwetendheid onder Nederlandse klanten over welke rechten zij hebben bij het online shoppen. Zo is slechts een derde van de door Arag ondervraagde Nederlanders op de hoogte van het herroepingsrecht.

Nederlanders zijn slecht geïnformeerd over de rechten die ze hebben wanneer het gaat om een online aankoop. Dat blijkt uit onderzoek dat rechtsbijstandsverzekeraar Arag uitvoerde onder 2.000 consumenten uit Nederland. Zo is slechts een derde van de respondenten bekend met het herroepingsrecht; één op de tien consumenten is niet op de hoogte van een bedenktijd wanneer er een online aankoop is gedaan.

Ongestoord ondernemen?
Onder de Nederlandse klanten is tevens weinig bekend over garantietermijnen. Wanneer een product binnen een half jaar na aankoop defect is, kan worden vermoed dat het product bij de aanschaf al niet in orde was. De consument heeft recht op een reparatie of vervanging, mits het product juist is gebruikt. ‘Wanneer een consument weinig kennis heeft van zijn of haar rechten, betekent dit dat een webwinkel ongestoord kan doen en laten wat hij wil’, aldus Hanneke Rommelaar namens Arag.

De Consumentenbond trok in oktober al aan de bel over webwinkels die moeite hebben met het naleven van de regels omtrent het terugbetalen bij geretourneerde producten. Meer dan de helft van de webshops betaalt te laat of te weinig terug aan de klant.

comments powered by Disqus