'Op hoogtepunt van de pandemie hadden we het allergrootste callcenter ter wereld'

'Op hoogtepunt van de pandemie hadden we het allergrootste callcenter ter wereld'
  • 28 april 2022
  • Peter van Woensel Kooy

André Rouvoet is als voorzitter van de 25 regionale GGD’en (Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst) en GHOR-bureaus (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) nog steeds razend druk met de pandemie. 'Uiteindelijk hebben we met 31 miljoen prikken 85 procent van alle vaccinaties gezet.' Nu is hij betrokken bij de grootste callcenterpitch van het jaar.

'Het is misschien minder zichtbaar en omvangrijk dan midden in de crisis, maar we zijn heel erg bezig met scenario’s ontwikkelen voor een eventuele opleving van het virus, een nieuwe variant of wellicht een heel andere ziekte. De onzekerheidsfactor is groot, dus het is lastig anticiperen, maar als het nodig is, willen we binnen twee tot vijf weken kunnen opschalen om te kunnen testen of vaccineren', zegt hij op PZC.nl. Klopte het beeld dat we achterbleven ten opzichte van andere landen en dat de GGD’en traag en langs elkaar heen werkten, vraagt het medium?

Enorm opgeschaald
Rouvoet: 'Dat was voorheen misschien zo, maar bij de covidbestrijding echt niet. De 25 regionale GGD’en hebben in gewone tijden allemaal hun eigen bestuur, maar tijdens een crisis als deze heeft de minister van Volksgezondheid de regie. Die 25 directeuren hebben vanaf het begin goed samengewerkt en gezamenlijke lijnen uitgezet. Natuurlijk liep dat niet meteen gesmeerd. Voor corona zagen deze directeuren elkaar vijf keer per jaar en nu vergaderden we wekelijks. Bovendien moest er in de organisatie enorm worden opgeschaald. Waar er voor corona 12.000 mensen bij de GGD’en werkten, waren dat er op het hoogtepunt tegen de 80.000. Op het hoogtepunt van de pandemie hadden we met 14.000 mensen zelfs het allergrootste callcenter ter wereld.' Lees het interview met de GGD GHOR-baas hier verder.


Miljardenpitch klantcontact nadert ontknoping
In de loop van mei 2022 wordt bekend hoe de tender voor klantcontact namens GGD GHOR de komende jaren wordt verdeeld, waarin met mogelijke opschaling bij nieuwe virussen wordt rekening gehouden. Deze klus blijkt volgens Tendernet begin januari 2022 gegund te zijn aan in totaal vijf Nederlandse dienstverleners, geselecteerd uit zes inschrijvingen, namelijk: aan Webhelp Nederland; TTC Health Services; Yource (waaronder Cendris); PerfectCall (beter bekend als Teleperformance) en Unamic HCN (onderdeel van Conduent). Het eerste jaar zou een miljard worden besteed en dan 200 miljoen maximaal per jaar, verdeeld over de betrokken bureaus. Wordt vervolgd op CustomerFirst. Lees hier verder over de tussenstand van de aanbesteding.
(PvWK)

comments powered by Disqus