Bron- en contactonderzoeker GGD op straat: geen ontslagpremie

Bron- en contactonderzoeker GGD op straat: geen ontslagpremie
  • 7 juni 2022
  • Kel Koenen

Werk als bron- en contactonderzoeker; tijdens de coronacrisis werkten er tienduizenden uitzendkrachten voor de GGD. Een groot deel van hen staat nu op straat en heeft recht op een zogenoemde transitievergoeding: soms honderden euro's per persoon. Maar op uitbetalen lijken uitzendbureaus niet al te happig meldt RTL Nieuws vandaag.

Zo'n vijftig ex-werknemers van de GGD, die via uitzendbureaus voor de overheidsdiensten door heel Nederland werkten, hebben zich verenigd in een appgroepje. Dit voorjaar zijn de meesten ontslagen en sindsdien ontpopte de appgroep zich steeds meer tot een hulpgroep, want de irritatie over hoe de werkgevers met hun werknemers omgingen stapelden zich op. 'We verkochten geen wasmachines. Ik heb mensen aan de lijn gehad met trauma's, van kanker tot sterfgevallen door corona', vertelt Margot.

Inhuur
Margot, Laura, Ayleen en Rianda deden bron- en contactonderzoek voor de GGD. Dat deden ze bij callcenters, zoals Yource en Teleperformance, die de krachten via verschillende uitzendbureaus inhuurden. Het betekende dossiers aanleggen van mensen die besmet raakten en bellen met contacten. Dat betaalde zo'n 12,25 euro bruto per uur.

Dat ze op straat kwamen te staan, is niet erg, zeggen Laura en Margot. Ze wisten dat het ging komen. Maar dat er vervolgens geleurd moet worden om te krijgen waar ze in hun ogen recht op hebben? Dat is niet zoals het hoort. 'Ik kreeg plots een belletje en mail over mijn ontslag. Pats, boem. Geen aankondiging. Niks bedankt', zegt Margot. 'We hebben recht op een transitievergoeding, maar kunnen daar niet zomaar op rekenen.'

Lastig
Mensen worden volgens de werknemers al weken van het kastje naar de muur gestuurd. Er wordt gemaild en gebeld met werkgevers, maar 'overal' wordt iets anders verteld, zeggen de ex-GGD'ers. Het ligt bij juridische zaken, er wordt iets vervangends gezocht of er komt überhaupt geen reactie. Het doel is volgens de werknemers vertragen. 'Dit is lastige materie. Daarom helpen we elkaar nu. Met delen van informatie en schrijven van brieven', vertelt Margot.

Na het uitbreken van de coronacrisis schakelt de GGD de hulp van bedrijven in om de ziekte te bestrijden. SOS International verzorgt zo het landelijke systeem voor bron- en contactonderzoek. Daarvoor wordt ook de hulp van callcenters ingeroepen, die op hun beurt weer uitzendbureaus inhuren. Het gaat onder meer om de callcenters: Teleperformance, Webhelp, Yource en Majorel. Op het hoogtepunt van de coronacrisis zo'n werkten er zo'n 70.000 uitzendkrachten voor de GGD. Op dit moment zijn dat er volgens de vakbonden nog zeker 10.000.

Bron: RTL Nieuws

comments powered by Disqus