De magie van unboxing

De magie van unboxing
  • 17 juni 2022
  • Kel Koenen

Het openmaken van een cadeau moet een feestje zijn en steeds meer fabrikanten omarmen dat principe als onderdeel van de klantervaring. Ooit begonnen bij Apple, maar tegenwoordig niet meer weg te denken bij ieder serieus merk. Wie kent het niet?Nette kartonnen dozen met daarin alles netjes gerangschikt en op een logische manier verpakt, al dan niet in een functionele beschermlaag. Bij de explosieve groei van online aankopen verwacht de consument ook steeds vaker een unboxing-moment.

De opwinding over de verwachting is al groot, maar de behoefte om deze speciale ervaring met anderen te delen is nog groter. En daarmee biedt het fenomeen unboxing ook kleinere bedrijven grote kansen voor de branding en naamsbekendheid. Als je een goede indruk maakt met de verpakking, volgt vanzelf het rimpeleffect van blije, loyale klanten die het merk of product meer zullen promoten.

Authentiek
Als klanten een goed gevoel hebben over een ervaring, hebben ze ook een goed gevoel over het bedrijf dat die ervaring heeft gecreëerd. Gebruik authentieke, persoonlijke tintjes en verwijzingen naar je merk, zowel aan de binnen- als buitenkant van de verpakking. Je kunt branding hier geleidelijk uitbreiden, in overeenstemming met bedrijfsesthetiek en budgetten. Stickers met het logo zijn bijvoorbeeld een eenvoudige en effectieve manier voor bekendheid, herkenbaarheid en een duidelijke, consistente branding.

Een stapje verder zijn op maat gemaakte verzenddozen om het merk naar een niveau hoger te tillen en het unboxing-plezier al aanwakkeren voordat het pakket wordt opengemaakt. Veel bedrijven kijken verder dan logo's en gebruiken grafische illustraties, coole typografie en citaten die bij hun merk passen om impact en interesse te genereren.

Traditioneel
Een andere makkelijke manier om merkbekendheid te vergroten is om losse logostickers in het pakket te doen, die klanten overal kunnen opplakken. Traditionele marketingmaterialen als visitekaartjes en postkaarten zijn voordelige maar veelzijdige artikelen om klanten voor de bestelling te bedanken én om ze aan te moedigen de ervaring op sociale media te delen. De 'wet van de wederkerigheid' uit de sociale psychologie is hier van toepassing. Krijgt de klant waardering met een bedankje, dan delen ze die positieve ervaring misschien wel met anderen.

Klanten kunnen ook worden aangemoedigd om hun positieve ervaring te delen, taggen en posten door ze iets extra's te bieden. Zoals gratis verzending of korting op de volgende bestelling, bijvoorbeeld. Maar ook op de eigen sociale kanalen kan unboxing worden gepromoot, al dan niet met behulp van speciale acties. 'Kortom, merkbekendheid opbouwen door de inzet van unboxing is haalbaar en schaalbaar voor de meeste bedrijven. Groot én klein,' vertelt Nina Coopmans van Vista Print. 'Er zijn goede end-to-end-verpakkingen verkrijgbaar voor ieder budget. We zien steeds meer (kleine) bedrijven die een end-to-end-aanpak inzetten: van het maken van verpakkingen om klanten te verrassen en verwonderen tot het verbeteren van sociale content met eenvoudige animaties en sjablonen.'

Welke benadering ook wordt gekozen, consistentie is altijd belangrijk. Coopmans: 'Verpakkingen en sociale media zijn een dynamisch duo voor het opbouwen van merkherkenning bij unboxing en laat klanten online de grootste promotoren worden.'

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Geplaatst in
  • Reacties
  • Link