TikTok moet meer onderscheid in reclame maken voor klant

TikTok moet meer onderscheid in reclame maken voor klant
  • 22 juni 2022
  • Ryan Baij

TikTok moet de Europese consumentenregels beter naleven. Omdat het platform vooral gebruikt wordt door kinderen, een kwetsbare doelgroep, is het belangrijk dat er een duidelijk onderscheid is tussen reclame en niet-commerciële content.

Europese consumentenbonden hadden geklaagd over het feit dat het platform geen duidelijk onderscheid maakt tussen commerciële content en niet-commerciële content.

Na gesprekken met Europese consumententoezichthouders, waaronder de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het platform aanpassingen gedaan. De commerciële content wordt voortaan duidelijk gemarkeerd met een label. Hiertoe zullen diverse labels in de praktijk worden getest op zichtbaarheid en effectiviteit. Zo wordt bepaald wat het beste werkt voor deze doelgroep. Ook kunnen gebruikers het melden als zij content zien die commercieel bedoeld is maar niet als zodanig te herkennen is. Het is daarnaast makkelijker geworden voor gebruikers om af te zien van gepersonaliseerde advertenties, door de optie om die te weigeren op vergelijkbare wijze te tonen als de optie om die te accepteren.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: ‘De stappen van TikTok verwelkomen wij. Samen met onze EU-collega’s monitoren wij de uitkomst en effectiviteit van de toezeggingen van TikTok. Hieronder valt in ieder geval de ontwikkeling door TikTok van een label dat commerciële content van overige content weet te onderscheiden, en het gedragswetenschappelijke onderzoek om de effectiviteit van dat label te onderbouwen.’

 
comments powered by Disqus