Callcentermedewerkers stellen werkgevers eisen
Callcentermedewerkers staan vanmiddag samen met FNV-voorzitter Tuur Elzinga (foto) voor de deur van de Werkgevers Facilitaire Contactcenters (WFC) om hun wensen voor een nieuwe cao te overhandigen. De vakbond wil dat deze medewerkers minimaal 14 euro per uur gaan verdienen. Dat komt in veel gevallen dus neer op een loonsverhoging van zo’n 40%.
FNV Callcenters loopt bij de werkgeversvereniging vaak tegen een dichte deur aan als het gaat om het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden voor de ongeveer 42.500 facilitaire callcentermedewerkers. Tot nu toe willen de werkgevers – die de afgelopen jaren mede vanwege de coronapandemie recordwinsten boekten – niet verder gaan dan een loonsverhoging van 0,5%. Dat eindbod komt neer op een verhoging van 5 cent per gewerkt uur: van 10,29 euro naar 10,34 euro bruto.
Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘Met een stuiver extra gaan we natuurlijk niet akkoord. Deze mensen moeten onder moeilijke omstandigheden keihard werken om zo veel mogelijk omzet te draaien voor de werkgevers. En dat lukt ze ook, want de drie grootste callcenterbedrijven boekten het afgelopen jaar een recordomzet van ruim een miljard euro. Als werkgevers niet minimaal de inflatie volgen en meer respect tonen voor hun medewerkers dan volgen er meer én fellere acties.’
Op 1 mei hield de FNV al een actie bij verschillende callcenters. Medewerkers konden hun wensen voor een nieuwe cao in een speciale wensput gooien. Tuur Elzinga, voorzitter FNV: ‘Bij de callcenters zie je een schrijnend voorbeeld van de scheefgroei in de samenleving. Winst maken ten koste van medewerkers is uiteindelijk een doodlopende weg en al helemaal op een krappe arbeidsmarkt. De gerechtvaardigde roep om een minimumloon van 14 euro klinkt dan ook steeds luider. Het is onfatsoenlijk en oliedom als werkgevers van de callcenters daar niet naar gaan luisteren.'