Nederlander ziet graag duurzaamheid maar zonder extra kosten
De Nederlander wil dat online winkelen duurzamer wordt, maar is niet bereid daar extra voor te betalen. Dat blijkt uit onderzoek van Seven Senders.
In eerste instantie antwoordt maar liefst 50 procent van de Nederlandse ondervraagden het prima te vinden om meer te betalen voor pakketbezorging, als daarmee een meer klimaatvriendelijke levering kan worden gerealiseerd. Maar wanneer verder gevraagd wordt naar het betalen van bezorgkosten, blijkt dat 22 procent van de ondervraagden nog altijd de bezorgkosten als belangrijkste criterium aanwijst bij het kiezen van een webshop. Ruim een derde (35%) procent van de ondervraagde Nederlanders geeft aan het vanzelfsprekend te vinden dat hun aankopen gratis verzonden worden vanaf een bestelwaarde van 20 euro.
Ook voor het retourneren van een pakket, betaalt de consument liever niet. Gemiddeld verwacht bijna twee derde van de consumenten in het onderzoek een gratis retouroptie. Dat merken ook retailers, nu steeds meer van hen vanwege de hogere prijzen voor vervoer en verpakkingsmaterialen overwegen extra kosten te verbinden aan retourzendingen.
Thijs Boots, Managing Director Seven Senders ziet juist in het retourneren de kansen: ‘We zien dat het verbinden van extra kosten aan retourzendingen in belangrijke mate kan bijdragen aan het terugdringen van het aantal retouren enerzijds, en het compenseren van de CO2-uitstoot anderzijds.’
Boots vervolgt: ‘Als je de rekening van een duurzamere bezorgoptie toch deels bij de consument wil neerleggen, dan lijkt een goede en transparante toelichting daartoe de sleutel te zijn. Als de extra kosten omwille van duurzaamheid zijn, dan stijgt de bereidheid aanzienlijk. Een pilot dat onlangs in Nederland werd gehouden, onderstreept deze conclusie. Hieruit blijkt dat de kans dat men voor een duurzaam alternatief kiest, bijna vier keer zo groot is als een online verkoper deze optie visueel markeert met een groen blaadje als duurzaamheidsicoon.’