Zo trek je meer potentiële klanten naar je website

Zo trek je meer potentiële klanten naar je website
  • 20 februari 2023
  • Sales BBP Media

Een bedrijfswebsite is in de huidige tijd onmisbaar. Consumenten doen hun aankopen steeds vaker online en gebruiken het internet om het aanbod bij verschillende partijen met elkaar te vergelijken. Belangrijk hierbij is het bemachtigen van posities hoog in de zoekresultaten.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat gebruikers van zoekmachines vaak uitsluitend naar de eerste drie tot maximaal vijf zoekresultaten kijken. De kans is nagenoeg honderd procent dat een consument in deze vijf zoekresultaten een antwoord op diens hulpvraag vindt. Eenvoudig is het niet om hoog te scoren; houd rekening met het belang van kwalitatief goede content, met het effect van linkbuilding en bijvoorbeeld met het nut van het technisch optimaliseren van een website. Deze combinatie van factoren maakt dat je website hoger in de zoekresultaten zal verschijnen en daarmee meer bezoekers trekt. In dit artikel lees je er meer over.

Aan de slag met het bouwen aan een linkprofiel

Een zoekmachine beoordeelt websites aan de hand van verschillende factoren. Zo wordt onder meer naar het aantal websites gekeken, wat een referentie naar de jouwe bevat. Dat netwerk van externe websites vormt het linkprofiel van je website; deze referenties noemt men ook wel backlinks. Niet iedere referentie voegt waarde toe. Het is belangrijk dat een verwijzende website gerelateerd is aan het onderwerp van de jouwe en zelf een hoge waarde kent. Een verkeerde toepassing van linkbuilding kan een averechts effect hebben op de prestaties van een website.

Investeer in kwalitatief goede content

Naast het linkprofiel van een website speelt ook de kwaliteit van de gepubliceerde content mee. Zorg dat de content op je website relevant is voor een bezoeker, toegespitst is op relevante zoekwoorden en regelmatig uitgebreid wordt met nieuwe artikelen. Een constante stroom van nieuwe blogs en bijvoorbeeld productomschrijvingen helpt je de website onder de aandacht te brengen bij een steeds groter publiek. Op termijn zou je kunnen overwegen content niet alleen in het Nederlands aan te bieden, maar bijvoorbeeld ook in het Duits of Frans. Zo benut je de kansen die buitenlandse zoekmachines je bieden.

Technisch optimaliseren van een website

Een derde factor bij het verbeteren van de ranking van een website is de mate waarin deze technisch geoptimaliseerd is. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar de snelheid waarmee de website geladen wordt; de toepassing van een Content Delivery Network (CDN) kan helpen deze snelheid te verhogen. Ook het standaard comprimeren van afbeeldingen draagt bij aan de laadsnelheid van een website. Op het internet valt veel informatie te vinden over de wijze waarop je een website technisch optimaliseert. Het kost vaak veel tijd om je hierin te verdiepen. Voor veel organisaties reden om hun Search Engine Optimization (SEO) uit te besteden aan een externe partij.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Linkbuilding Masters

comments powered by Disqus