Consument in controle bij nieuwe versie iDeal

Consument in controle bij nieuwe versie iDeal
  • 31 maart 2023
  • Ryan Baij

Consumenten zijn straks meer in controle bij de nieuwe versie van betaalmogelijkheid iDeal. De checkout wordt een stuk sneller en gemakkelijker.

Dat vertelde Amos Kater, head of products & schemes bij Currence, het moederbedrijf van iDeal, tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Nieuw is vooral dat klanten in de omgeving van hun eigen bank een profiel voor iDeal kunnen aanmaken. Die profiel nemen ze vervolgens mee bij betalingen bij webwinkels die iDeal aanbieden. Ook kunnen meerdere banken worden gekoppeld aan het profiel.

Volgens Kater krijgt de consument bij ‘het nieuwe iDeal’ vooral meer gemak. Hij noemde als voorbeeld de checkout van platform bol.com. ‘Als je daar bestelt zie je automatisch je adres, betaalvoorkeur en komt het meest geschikte bezorgmoment naar voren. Alle bestelopties kun je met één druk op de knop kiezen. Die ervaring willen wij ook bieden, verbeteren, en breder aanbieden aan alle webshops.’

De vernieuwingen maken het betalen niet per definitie leuker, benadrukte Kater. ‘Betalen is natuurlijk niet leuk. Maar we maken het wel beter en makkelijker.’ Zo worden adresgegevens van consumenten automatisch doorgestuurd naar de desbetreffende webwinkel, mits de consument daar goedkeuring voor geeft. Voor ondernemers zorgen de veranderingen bij iDeal voor een hogere conversie, beloofde Kater.

(Bron: Jelle Kempe, collega-titel Twinkle)

comments powered by Disqus