Arnhem lanceert terugstuurservice voor onduidelijke brieven

Arnhem lanceert terugstuurservice voor onduidelijke brieven
  • 20 januari 2025
  • Kel Koenen

Veel inwoners van Arnhem worstelen met onduidelijke brieven van de gemeente. Zinnen zoals 'Met de door u verstrekte gegevens is door mij onderzoek gedaan naar uw financiële positie' zorgen vaak voor verwarring. Om dit probleem aan te pakken, start de gemeente op 13 januari met een innovatieve terugstuurservice: 'Dit kan duidelijker!'.

De nieuwe service biedt een laagdrempelige oplossing. Begrijpt een inwoner de brief niet? Dan kan deze per post of e-mail worden teruggestuurd. De gemeente herschrijft de brief vervolgens, zodat deze begrijpelijker wordt. Binnen 10 dagen ontvangt de inwoner een nieuwe versie.

Volgens wethouder publieke dienstverlening Maurits van de Geijn sluit deze aanpak aan bij de wens van de gemeenteraad om de communicatie met inwoners te verbeteren. ‘We willen zo helder mogelijk communiceren. Als een brief onduidelijk is, horen we dat graag, zodat we onze dienstverlening kunnen verbeteren’, zegt Van de Geijn.

De terugstuurservice is een van de initiatieven waarmee Arnhem zijn dienstverlening wil optimaliseren. ‘Goede communicatie is essentieel om elkaar te begrijpen’, benadrukt Van de Geijn. ‘Of het nu gaat om een paspoortaanvraag, een vergunning of een bezwaar, we willen dat inwoners precies weten wat er van hen verwacht wordt.’

De service wordt al aangekondigd op de enveloppen van gemeentelijke brieven. Hierop staat: 'Vindt u deze brief niet duidelijk? Wij schrijven hem opnieuw.' Ook brieven zonder deze aanduiding kunnen worden teruggestuurd. Instructies zijn te vinden op de website van de gemeente: www.arnhem.nl/ditkanduidelijker.

De gemeente start met een proefperiode van zes maanden, waarna de resultaten worden geëvalueerd.

comments powered by Disqus