Click to Pay: veilig online betalen zonder gedoe

Meer dan 12 miljoen Nederlandse online shoppers rondden in 2024 hun aankoop niet af vanwege zorgen om veiligheid, beperkte betaalmogelijkheden of simpelweg ‘teveel typewerk’. Mastercard speelt hierop in met de introductie van Click to Pay, een snellere en veiligere manier om digitaal te betalen zonder handmatige invoer van kaart- en adresgegevens.
Volgens een nieuw Europees onderzoek van Mastercard typt meer dan 40% van de Nederlandse klanten nog steeds hun volledige adres in bij het online winkelen en voert ruim een derde hun 16-cijferige kaartnummer handmatig in. Dit leidt niet alleen tot irritatie, maar zorgt er ook voor dat transacties vaak worden afgebroken. Nederlanders spenderen jaarlijks meer dan twee uur aan het invullen van betaalgegevens bij online aankopen.
Om de problematiek te illustreren, trekt Mastercard op met Europese steden en dorpen met de langste plaatsnamen, waaronder het Nederlandse Westerhaar-Vriezenveensewijk. Inwoners van deze plaatsen kunnen als eersten de nieuwe Click to Pay-technologie ervaren, waarbij online winkelen moeiteloos wordt.
Click to Pay is een initiatief van Mastercard om handmatige kaartinvoer tegen 2030 volledig uit te faseren. De technologie maakt gebruik van tokenisatie, waarbij het 16-cijferige kaartnummer wordt vervangen door een geanonimiseerde token. Hierdoor hoeven consumenten hun kaartgegevens niet meer bij elke transactie in te voeren, terwijl verkopers beschermd blijven tegen fraude en cyberdreigingen. ‘Mastercard zit achter veel van de grote stappen vooruit in betaaltechnologie, van de creatie van de creditcard tot contactloos betalen. Met Click to Pay brengen we het gemak van digitaal betalen naar een hoger niveau’, zegt Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland.
Naast Westerhaar-Vriezenveensewijk nemen zes andere plaatsen in Europa deel aan de introductiecampagne, waaronder Brandýs nad Labem-Stará Boleslav in Tsjechië en Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch in Wales. Mastercard werkt lokaal samen met bewoners en ondernemers om de adoptie van Click to Pay te bevorderen.
Foto: Johnny Clarke