Nieuwe standaard in klantcontact?

Jouw Klantadviseur is een initiatief van SmartCenter en richt zich op het leveren van klantadviseurs die direct inzetbaar zijn en klantervaringen naar een hoger niveau tillen. Het platform zet in op verhoging van NPS en biedt adviseurs die niet alleen problemen oplossen, maar ook structurele verbeteringen signaleren en doorvoeren. We spraken met Maurice Jacobs, directeur SmartCenter.
Volgens Jacobs vult Jouw Klantadviseur een gat in de markt tussen uitzendbureaus en detacheringsbedrijven. ‘Veel klantadviseurs lossen problemen op de korte termijn op, maar gaan niet voor impact. Ze missen de vaardigheden, de ervaring of de mindset om klanten écht tevreden te maken. Dit is een gemiste kans om impact te maken voor zowel klanten als de organisatie.’
Jouw Klantadviseur selecteert en traint de meest talentvolle klantadviseurs van Nederland. ‘Wij hebben een uitgebreid werving- en selectieproces waarin we goed kijken naar de potentie van een medewerker. Proactiviteit, positiviteit, probleemoplossend vermogen en empathie zijn de belangrijkste pijlers,’ aldus Jacobs. De training wordt in overleg met de klant verzorgd, zodat de adviseurs optimaal voorbereid zijn op hun specifieke werkomgeving.
Marktvraag
De lancering van Jouw Klantadviseur komt voort uit een groeiende behoefte in de markt. ‘We kregen vaker de vraag van medewerkers om ook voor andere toonaangevende merken te kunnen werken, aangezien onze mensen op locatie bij klanten werken. Tegelijkertijd willen we transparantie bieden aan opdrachtgevers om kennis te maken met deze bevlogen professionals’, legt Jacobs uit.
Met de opkomst van automatisering en AI ziet hij wel een verschuiving in klantcontact. ‘De wens naar kwaliteit en langdurig behoud van medewerkers wordt steeds belangrijker. De mix van mensen, middelen en processen is al decennialang in ontwikkeling. Met de verdere opkomst van Generative AI ontstaat een interessante periode waarin organisaties de kans krijgen om klantcontact echt als strategisch middel in te zetten.’
Hoewel Jouw Klantadviseur en SmartCenter beide actief zijn in klantcontact, ziet Jacobs geen kannibalisatie tussen de twee labels. ‘SmartCenter biedt een totaaloplossing om organisaties te helpen bij het verhogen van hun NPS tegen lagere kosten. Jouwklantadviseur.nl voorziet in kwalitatieve capaciteit van medewerkers.’ Door deze duidelijke positionering blijven beide initiatieven complementair aan elkaar en versterken ze elkaar juist.
- klantenservice
- Jouw Klantadviseur
- customer experience
- klantcontact
- NPS
- customer service
- CX
- SmartCenter