Loyaliteit bij vakantieplatformen D-reizen aan kop

Loyaliteit bij vakantieplatformen D-reizen aan kop
  • 18 februari 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Nederlandse vakantiegangers hebben in de afgelopen drie jaar in totaal ruim 30 miljard uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders.

Het onderzoek toont aan dat Nederlanders gemiddeld € 697 per boeking uitgeven, waarbij dit bedrag geldt voor het gehele reisgezelschap. Zeven platforms overstijgen dit marktgemiddelde. In totaal werden er in de afgelopen drie jaar 46,3 miljoen boekingen gedaan, wat resulteerde in een totale uitgave van € 32,3 miljard.

D-reizen koploper in uitgaven
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten het meeste geld uitgeven op platforms die pakketreizen aanbieden. Bij D-reizen ligt de gemiddelde besteding per boeking het hoogst met € 2.228, gevolgd door Dé VakantieDiscounter met € 1.668. Daarentegen wordt het minst uitgegeven op HotelSpecials (€ 239), trivago (€ 306) en Weekendjeweg.nl (€ 331).

35- tot 49-jarigen geven het meeste uit
Vakantiegangers tussen de 35 en 49 jaar besteden gemiddeld € 806 per boeking, waarmee zij meer uitgeven dan consumenten van 50 jaar en ouder (€ 691) en 18- tot 34-jarigen (€ 631). Dit verschil is grotendeels te verklaren door een voorkeur voor pakketreizen binnen deze leeftijdsgroep.

comments powered by Disqus