Mobiele betalingen winnen terrein onder Nederlandse consumenten

Mobiele betalingen winnen terrein onder Nederlandse consumenten
  • 3 februari 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Van de Nederlandse consumenten betaalt 92% weleens contactloos in een winkel. Daarnaast gebruikt de helft van de respondenten hun mobiele telefoon voor dagelijkse betalingen. Vooral Generatie Z geeft de voorkeur aan de smartphone (48%) boven de traditionele bankpas (34%).

Dit blijkt uit de Visa Mobile Payment Monitor, een jaarlijks onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Forsa onder 1.010 Nederlanders. Sinds 2022 is het gebruik van mobiele telefoons voor betalingen met 54% gestegen. Momenteel beschouwt 25% van de consumenten de smartphone als hun favoriete betaalmiddel, een stijging ten opzichte van 15% in 2022.

Contant geld wordt voornamelijk als reserve gebruikt; slechts 19% ziet het nog als het belangrijkste betaalmiddel. De helft van de consumenten (51%) draagt contant geld bij zich uit angst dat digitaal betalen niet mogelijk is. Contante betalingen vinden vooral plaats in de kroeg (35%), de kiosk (29%) en bij de kapper (27%).

Bijna een derde van de Nederlandse consumenten (30%) doet wekelijks online aankopen. Driekwart heeft weleens online geshopt via een smartphone of tablet. Daarnaast geeft 41% de voorkeur aan het gemak van online winkelen via een app boven een website. In fysieke winkels maakt 82% van de consumenten regelmatig gebruik van zelfscankassa's, waarbij meer dan de helft (51%) dit altijd doet als de optie beschikbaar is.

Toekomstverwachtingen voor betalen
Consumenten verwachten dat betalingen in de komende vijf jaar verder digitaliseren. Zo denkt 46% dat contant betalen niet meer de norm zal zijn; onder Generatie Z is dit zelfs 55%. Daarnaast voorziet 43% dat digitale identificatie zonder fysieke identiteitskaart de standaard wordt. Innovaties zoals virtueel passen van kleding (36%) en shoppen via sociale media (36%) worden ook steeds vaker verwacht.

‘De manier waarop Nederlanders betalen verandert in hoog tempo’, zegt Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa Nederland. ‘Gen Z omarmt mobiele en digitale betaalopties, terwijl oudere generaties vasthouden aan de bankpas. Het onderzoek laat zien hoe belangrijk flexibiliteit is: consumenten willen kunnen betalen op hun eigen manier, zowel in de winkel als online. Comfort, gemak en veiligheid staan hierbij voorop. De technologische vooruitgang biedt volop kansen om betalen nog sneller en veiliger te maken.’

Afbeelding: Visa Nederland

comments powered by Disqus