Toename gebruik AI door Nederlandse bedrijven in 2024

Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) door Nederlandse bedrijven is in 2024 fors toegenomen. Uit de AI-monitor 2024 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 22,7 procent van de bedrijven met tien of meer werkzame personen een of meerdere AI-technologieën gebruikt. Dit is een stijging van bijna 9 procentpunt ten opzichte van 2023.
Text mining en natural language generation (NLG) waren in 2024 de meest gebruikte AI-technologieën. Text mining, waarbij geschreven tekst wordt geanalyseerd, werd door 13,5 procent van de bedrijven ingezet, terwijl 12,3 procent NLG gebruikte voor het genereren van tekst of spraak. Vergeleken met 2023 nam het gebruik van text mining 2,5 keer toe, terwijl NLG zelfs drie keer vaker werd ingezet. Spraakherkenning groeide van 3,7 procent in 2023 naar 6,5 procent in 2024.
Informatie en communicatie meest AI-gericht
De sector Informatie en communicatie gebruikte in 2024 het vaakst AI-technologie: 58 procent van de bedrijven in deze sector zette AI in, een stijging ten opzichte van 37 procent in 2023. Ook de specialistische zakelijke dienstverlening (39,8 procent) en de financiële dienstverlening (37,4 procent) maakten relatief vaak gebruik van AI. In 2023 lagen deze percentages nog op respectievelijk 24,8 en 27,4 procent.
Nederland staat binnen de EU op de zesde plaats als het gaat om het gebruik van AI-technologie door bedrijven. In Denemarken, Zweden, België, Finland en Luxemburg was het aandeel bedrijven met AI-gebruik hoger. Denemarken had in 2024 het hoogste percentage AI-gebruikende bedrijven met 27,6 procent. Gemiddeld gebruikte 13,5 procent van de bedrijven in de EU-27 AI-technologie.
Waarom geen AI?
Het gebruik van AI is vooral populair onder grotere bedrijven. Van de bedrijven met 500 of meer medewerkers maakte 59,2 procent gebruik van AI, terwijl bij kleinere bedrijven (10 tot 19 medewerkers) dit percentage op 17,8 procent lag. Niet alle bedrijven zetten AI in. Van de bedrijven die het gebruik van AI hebben overwogen maar er uiteindelijk van afzagen, noemde 74,6 procent een gebrek aan ervaring als belangrijkste reden. Dit gold voor alle sectoren en bedrijfsgroottes. Privacyoverwegingen speelden vooral bij grotere bedrijven een rol: meer dan de helft van de bedrijven met 100 of meer medewerkers gaf aan dat privacy een reden was om geen AI-technologie te implementeren.