Klarna blokkeert bijna half miljoen kredietaanvragen van niet-geverifieerde consumenten

Klarna heeft sinds oktober 2024 ruim 467.000 kredietaanvragen afgewezen van consumenten die hun identiteit niet konden verifiëren. Dit betreft minder dan 5% van alle betalingspogingen in deze periode. De aanscherping van de controles is onderdeel van maatregelen die in april 2024 zijn ingevoerd om te voorkomen dat minderjarigen toegang krijgen tot Buy Now, Pay Later (BNPL)-producten.
Consumenten die gebruik willen maken van Klarna’s BNPL-producten moeten hun naam, adres en geboortedatum invoeren. Deze gegevens worden gecontroleerd bij een kredietreferentiebureau. Indien de gegevens overeenkomen en de consument ouder is dan achttien, volgen aanvullende kredietcontroles. Wanneer de informatie niet overeenkomt, moet de klant een foto-identificatie overleggen.
Sinds oktober 2024 heeft Klarna bij 570.000 klanten om een ID-scan gevraagd. Van hen konden 102.600 een geldige identificatie tonen en doorgaan met hun aanvraag. De overige 467.400 klanten konden geen geldig ID overleggen, wat mogelijk betekent dat een deel hiervan minderjarigen betrof die probeerden krediet te verkrijgen.
Sector en overheid pleiten voor strengere regels
In april 2024 spraken BNPL-aanbieders in een vrijwillige gedragscode af strengere maatregelen te nemen om minderjarigen uit te sluiten van kredietproducten. In een recente brief aan de Tweede Kamer riepen de ministeries van Financiën, Economische Zaken en Justitie en Veiligheid op tot verdere verbeteringen in de sector.
‘Hoewel we altijd maatregelen hebben genomen om toegang tot onze kredietproducten te reguleren, is het terecht dat de ministeries oproepen tot strengere controles,’ zegt Matthew Scott, General Manager van Klarna Nederland. ‘Daarom hebben we onze leeftijdsverificatie aangescherpt, en deze resultaten laten zien dat die aanpak werkt.’
- leeftijdsverificatie
- leeftijdsverificatie
- BNPL
- Klarna
- kredietcontrole
- kredietcontrole
- financiële reguleringKlarna
- BNPL
- financiële regulering