Restaurantloyaliteit: 77% keert binnen een jaar terug

Ruim 77% van de bezoekers van restaurantketens verwacht binnen twaalf maanden opnieuw een bezoek te brengen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders. Moeke en Dadawan hebben de meest loyale klanten.
De loyaliteit van restaurantbezoekers wordt gemeten aan de hand van de bezoekfrequentie en de intentie om terug te keren. Gemiddeld bezoekt een klant een restaurantketen 1,6 keer per jaar. De terugkeerintentie ligt op 77%, wat wijst op een stabiele klantenbinding.
Moeke en Dadawan meest loyaal
Moeke heeft zeer loyale klanten met een bovengemiddelde bezoekfrequentie van 2,5 keer per jaar. Dadawan scoort uitzonderlijk goed op terugkeerintentie met 97% en een bezoekfrequentie van 1,7. Montimar behaalt eveneens hoge scores met een frequentie van 2,1 en een terugkeerintentie van 85%. Gauchos scoort bovengemiddeld met een bezoekfrequentie van 1,7 en een terugkeerintentie van 87%.
Loyaliteit lager dan bij koffie- en lunchketens
Restaurantketens scoren lager op loyaliteit dan koffie- en lunchketens. Klanten bezoeken koffie- en lunchketens gemiddeld 2,7 keer per jaar en 84% is van plan terug te keren. De loyaliteit van restaurantketens ligt in lijn met die van fastfoodketens, die een terugkeerintentie van 76% hebben, maar een hogere bezoekfrequentie van 3,3 keer per jaar.
De Nationale Benchmark Restaurantketens brengt reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit binnen de Nederlandse restaurantmarkt in kaart. Multiscope voerde het onderzoek uit onder een representatieve groep Nederlanders van 18 jaar en ouder.