Cyberdreiging escaleert voor klantcontactteams

Cyberdreiging escaleert voor klantcontactteams
  • 23 april 2025
  • Kel Koenen

Bijna alle Nederlandse organisaties kregen in 2024 te maken met cyberaanvallen, blijkt uit onderzoek van Rubrik Zero Labs. De toename van hybride IT-omgevingen maakt databeveiliging uitdagender - klantvertrouwen staat steeds vaker op het spel.

‘De hardnekkigheid van ransomware-aanvallen en het misbruiken van kwetsbaarheden in hybride cloudomgevingen laten zien dat cybercriminelen altijd een stap voor zijn’, zegt Joe Hladik, hoofd van Rubrik Zero Labs, in het rapport The State of Data Security in 2025: A Distributed Crisis. In Nederland rapporteerde 92 procent van de IT- en securitymanagers ten minste één aanval in 2024 – gemiddeld zelfs 28 keer per organisatie.

Voor professionals in klantcontact is vooral de impact op reputatie en klantvertrouwen zorgwekkend. Volgens het onderzoek leed 42 procent van de organisaties reputatieschade en gaf 33 procent aan dat een aanval leidde tot onherstelbaar dataverlies. Daarbij vormt social engineering – waarbij medewerkers via phishing worden misleid – met 40 procent een veelvoorkomend aanvalsmechanisme.

Rubrik waarschuwt dat de groei van AI, cloudadoptie en complexere datastructuren de kwetsbaarheid vergroot. ‘Bedrijven moeten proactief handelen door hun meest waardevolle data in kaart te brengen en deze optimaal te beschermen’, stelt Hladik. Vooral datacentrische beveiligingsstrategieën, gericht op zichtbaarheid, controle en snel herstel, worden essentieel geacht.

De combinatie van identiteitsbedreigingen, ransomware en verstoorde back-upsystemen maakt de situatie nijpend. Zeven op de tien getroffen organisaties meldden dat hun herstelmogelijkheden waren aangetast. Hladik: ‘De noodzaak voor krachtige toegangscontrole en continu inzicht in gevoelige data is urgenter dan ooit.’

comments powered by Disqus