Digitale betaalervaring op Koningsdag groeit

Tijdens Koningsdag 2024 werden er in Nederland 612.000 Tikkies verstuurd, een stijging van 24 procent ten opzichte van 2023. Dat blijkt uit gegevens van ABN Amro, initiatiefnemer van de betaalapp. Het aantal betalingen lag daarmee 33 procent hoger dan op een gemiddelde dag in 2024.
Volgens ABN Amro wordt Tikkie op Koningsdag vooral gebruikt voor kleine bedragen: 23 procent van de betalingen lag onder de 5 euro, terwijl dat op normale dagen slechts elf procent is. Aankopen onder de 1 euro kwamen zelfs vier keer vaker voor dan gemiddeld. Ook het aantal betalingen via een Tikkie QR-code was twaalf keer zo hoog als op een reguliere dag.
Van WC tot vintage
Bijzonder detail: er werden 1.668 Tikkies betaald voor toiletbezoek, een stijging van 57 procent ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld kostte een bezoek aan de ‘WC’ € 2,27, terwijl voor een ‘toilet’ gemiddeld € 1,83 werd betaald. De meeste transacties lagen tussen de € 1 en € 2. Daarnaast werd er meer uitgegeven aan oppas (€ 29,87) dan aan aankopen op de rommelmarkt (€ 10,48). Voor kleding werd in totaal bijna € 70.000 betaald, waarmee vintage verkoop een lucratieve activiteit blijkt te zijn.
De vijf meest voorkomende uitgaven volgens Tikkie-omschrijvingen waren: eten (minstens 18.163 transacties), bier (4.579), pizza (3.735), aankopen op de rommelmarkt (2.593) en taxi’s (2.585).