Influencers moeten zich opnieuw certificeren

Influencers moeten zich opnieuw certificeren
  • 22 april 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Influencerregels.com, een initiatief van branchevereniging DDMA, Stichting Reclame Code (SRC) en Bond van Adverteerders (bvA), heeft de vernieuwde e-learningmodule voor gecertificeerde influencers gelanceerd. Deze hercertificering speelt in op recente ontwikkelingen in regelgeving en praktijk.

Het behalen van het bijbehorende certificaat is verplicht om in het openbare register te blijven staan. Alle influencers van wie het certificaat binnenkort verloopt, moeten de module opnieuw volgen en het certificaat behalen. De e-learning bevat onder meer geactualiseerde praktijkvoorbeelden, een checklist voor contracten en uitleg over aangepaste regels, zoals het correct labelen van samenwerkingen en restricties voor bepaalde sectoren.

Steun
Sinds de introductie van het certificaat in 2024 hebben meer dan 2.000 influencers het programma voltooid. Bekende namen als Dion de Brouwer, Jitse Spierings en Leslie Keijzer hebben zich inmiddels opnieuw gecertificeerd. Adverteerders zoals Achmea, Essent, Jumbo, Cloetta, Unilever en L'Oréal werken uitsluitend met gecertificeerde influencers. Ook platformen zoals TikTok ondersteunen het initiatief.

Toezicht
De Stichting Reclame Code (SRC) monitort gecertificeerde influencers. Volgens directeur Otto van der Harst blijkt uit de nulmeting dat zij de reclameregels beter naleven: ‘Je ziet gewoon dat de markt professionaliseert.’ De e-learning is ontwikkeld in samenwerking met toezichthouders en behandelt onder meer regels rond neplikes, financiële content, alcoholreclame en het verplicht gebruik van Kijkwijzer-iconen.

Influencerregels.com
Door de grote hoeveelheid verschillende regels is het voor adverteerders, influencers en hun vertegenwoordigers lastig om te bepalen welke regels er precies gelden in specifieke situaties. Daarom heeft DDMA, met behulp van inhoudelijke input van het Commissariaat voor de Media en de Stichting Reclame Code,influencerregels.com in het leven geroepen. Op deze voorlichtingswebsite worden de regels over transparantie en reclame per kanaal in simpele taal uitgelegd. De site wordt doorlopend geüpdatet met nieuwe voorbeelden en ontwikkelingen.

comments powered by Disqus