Nederland loopt voorop in AI-strategieën

Wereldwijd worstelen bedrijven met de snelle AI-transformatie. Toch blijkt uit nieuw onderzoek van de Adecco Group dat Nederland relatief goed scoort: 19% van de bedrijven is ‘toekomstklaar’ tegenover slechts 10% wereldwijd.
Voor klantcontactprofessionals benadrukt het rapport het belang van een mensgerichte, vaardigheidsgerichte benadering bij AI-integratie. ‘AI-gestuurde transformatie moet mensgericht zijn en vereist een uniforme strategie’, stelt Robert van der Eijk, CEO van Akkodis Benelux. ‘Om de concurrentiekracht te behouden hebben bedrijfsleiders een gemeenschappelijke visie nodig. En dat begint met het dichten van de kloof tussen talent en technologie.’
Nederlandse bedrijven presteren bovengemiddeld in het gebruik van AI voor besluitvorming (61% versus 49% wereldwijd), maar blijven achter in formele AI-trainingen (53% tegenover 59% wereldwijd). Ook vertrouwt 55% van de Nederlandse executives erop dat medewerkers zichzelf bijscholen, meestal zonder richtlijnen. Daarbij geeft nog geen derde aan dat er voldoende datagedreven inzicht is in vaardigheidskloven.
De groep toekomstklare bedrijven onderscheidt zich door focus op vier kerndomeinen: verantwoord AI-gebruik, flexibiliteit in rollen, vaardigheidsontwikkeling en voorbereid leiderschap. Volgens Van der Eijk ‘herzien deze bedrijven fundamenteel hoe hun organisatie werkt, hoe talent zich ontwikkelt en hoe besluiten worden genomen.’
Voor klantcontactorganisaties ligt hier een duidelijke opdracht: investeren in gestructureerde, mensgerichte AI-omgevingen is essentieel om relevant te blijven richting 2030.