NTT Data lanceert ecosysteem voor AI-agents

NTT Data introduceert het Smart AI Agent Ecosystem: een totaalpakket voor klantgerichte AI-oplossingen. De aanpak biedt end-to-end ondersteuning bij automatisering, inclusief gepatenteerde technologie om legacy RPA-bots om te vormen tot slimme agents.
NTT Data heeft lanceert het Smart AI Agent Ecosystem: een uitgebreide suite aan AI-diensten en -oplossingen die organisaties helpt bij het implementeren van slimme, autonome agents in hun klantprocessen. Volgens NTT Data-CEO Abhijit Dubey markeert dit een nieuw tijdperk: ‘Agentic AI zal een enorme impact hebben op elke sector, veel meer dan wat we tot nu toe hebben gezien met Generative AI.’
Het ecosysteem stelt organisaties in staat om legacy-technologie zoals RPA-bots eenvoudig te upgraden naar intelligente agents, dankzij een gepatenteerde plug-in-oplossing. Ook kondigt het bedrijf een strategisch partnerschap aan met OpenAI, inclusief de oprichting van een speciaal Center of Excellence.
Voor klantcontactprofessionals is vooral de sectorspecifieke insteek interessant. In de gezondheidszorg worden agents ingezet voor claimsverwerking, compliance en het tegengaan van fraude. In de financiële sector ondersteunt Agentic AI onder andere bij Know Your Customer (KYC) en fraudedetectie. ‘Wij helpen onze klanten om met AI prestaties te verbeteren, cyberweerbaarheid te versterken en innovatie te versnellen’, aldus Yutaka Sasaki, President en CEO van NTT Data.
Voor CX-teams betekent dit onder meer dat zij met behulp van NTT Data’s agents proactieve, datagedreven klantinteracties kunnen inrichten, ook in complexe sectoren zoals supply chain of verzekeringen. Zo ondersteunen agents onder meer bij het opschalen van pilots en het meten van ROI.
‘We maken gebruik van de end-to-end Agentic AI-diensten van NTT DATA om krachtige multi-agentmodellen te verkennen’, zegt Pankaj Shah van Hyster-Yale Materials Handling.
Met de combinatie van technologische expertise, strategische begeleiding en sectorspecifieke toepassingen positioneert het bedrijfzich als sleutelpartner voor organisaties die AI willen inzetten om klantcontact te transformeren. Zoals Dubey het verwoordt: ‘We kijken niet alleen naar de toekomst, we geven hem richting.’