ACM waarschuwt voor thuisbatterij-verkoop via telefoon

ACM waarschuwt voor thuisbatterij-verkoop via telefoon
  • 23 juni 2025
  • Kel Koenen

De ACM ontvangt veel meldingen over misleidende verkoop van thuisbatterijen via de telefoon. De toezichthouder start een onderzoek en roept consumenten op alert te zijn en gesprekken op te nemen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) slaat alarm over de toename van malafide telefonische verkoop van thuisbatterijen. ‘Thuisbatterijen zijn ingewikkelde producten die je niet via een ongevraagd telefoontje moet aanschaffen’, aldus de toezichthouder.

Volgens bestuurslid Manon Leijten is het belangrijk om het gesprek direct te beëindigen als je ongevraagd wordt benaderd: ‘Als je ongevraagd wordt gebeld over de aanschaf van een thuisbatterij is het natuurlijk het makkelijkste om het gesprek direct te beëindigen en op te hangen. Ga je toch het gesprek aan? Dan is het verstandig het gesprek op te nemen met je mobiele telefoon.’

Uit de meldingen bij de ACM blijkt dat verkopers zich geregeld voordoen als medewerker van een energieleverancier of een andere organisatie, waardoor consumenten vaak niet weten wie hen belt. Bovendien worden mensen overgehaald om digitaal een handtekening te zetten voor wat lijkt op een vrijblijvende offerte, maar wat uiteindelijk een koopovereenkomst blijkt voor een thuisbatterij van tienduizenden euro’s – vaak gefinancierd via een lening.

De ACM benadrukt dat consumenten bij telefonische verkoop altijd 14 dagen bedenktijd hebben. Als zij niet correct geïnformeerd zijn, wordt deze bedenktijd zelfs verlengd naar een jaar. Op haar platform ConsuWijzer biedt de ACM tips, voorbeeldbrieven en uitleg over hoe een contract te annuleren of te vernietigen.

comments powered by Disqus